Bouwen in de Zuidplaspolder. Waarom zo'n haast?

_DSC4419
logoCUSGP.jpg
Door ChristenUnie/SGP Zuidplas op 29 november 2017 om 20:30

Bouwen in de Zuidplaspolder. Waarom zo'n haast?

De provincie Zuid-Holland wil 230.000 huizen bouwen de komende jaren. Het college van Zuidplas wil zo snel mogelijk met haar aanbod naar de provincie. "Maar waarom zo'n haast?" vraagt raadslid Peter Molenaar zich af?"

Vooropgesteld dat Zuidplas zelf na moeten denken over de toekomst van haar Zuidplaspolder is iets wat de ChristenUnie/SGP absoluut onderschrijft. Maar wel op een redelijke wijze. Daarom stelde Molenaar vijf vragen.

1. De provincie doet het verzoek aan Zuidplas om mee te werken aan invulling van de 230 000 woningen. Maar een zwart op wit verzoek hiervoor is er niet. Wat betekent dit?
  2. De provincie Zuid-Holland wil focussen op verdichting (voor Zuidplas: aanbouwen aan bestaande dorpen) en zo min mogelijk bouwen in de polders. Wat betekent dit nu voor het bid dat het college wil doen?  Welke garantie heeft Zuidplas dat wij gelijktijdig met andere gemeenten mogen bouwen?
  3. In de herijkingstudie van de provincie lezen wij dorpse en landelijke woonmilieus in het middengebied. Dus geen groen stedelijke woonmilieus in het Midden Gebied. Waarom dan die angst voor de andere partijen?
  4. De gedeputeerde heeft het nooit over de Zuidplaspolder als ze het heeft over de verstedelijkingsagenda. Dus hoezo is er een koppeling tussen de zoektocht naar 230.000 voor het eind van dit jaar en de druk die er nu op ons wordt gelegd om een bid in te dienen. Waar komt die haast vandaan om dit alles dit jaar te beslissen?
  5. Tot slot: wat heeft de provincie ons te bieden? Welke (financiële) bijdrage kunnen we van de provincie verwachten. Wij lezen daar helemaal niets over.

Uitkomst van het debat was dat de hele raad, bij monde van raadslid Peter Molenaar, aan de wethouder vroeg om in de raadsvergadering van december terug te komen met een aangepast voorstel. Dat voorstel moet voldoen aan eerder gestelde kaders. Concreet: nu niet meer dan 9000 woniningen bijbouwen en niet op voorhand voorsorteren op een extra dorp, het zogenaamde 'vijfde dorp'.

Labels: ,