Nieuwerkerk.jpg
logoCUSGP.jpg
Door ChristenUnie/SGP Zuidplas op 19 augustus 2022 om 11:57

ChristenUnie/SGP is verrast dat er 42 vluchtelingen zijn ondergebracht in het Van der Valk hotel in Nieuwerkerk ad IJssel. Ook de gemeente Zuidplas was hier vooraf niet van op de hoogte gebracht. Dat is niet vertrouwenwekkend. Daarmee is er geen gelegenheid geweest om inwoners vooraf te informeren en te betrekken en om andere voorbereidingen te treffen. Inwoners kunnen daarom net als wij verrast zijn of worden met dit bericht.
Wij zijn ten eerste blij dat deze vluchtelingen -tot waarschijnlijk eind augustus- zijn opgevangen en dat de gemeente oog heeft voor de noden van de mensen en ze snel en adequaat helpt met wat er nodig is.
Wel betreuren we de rol van het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) hierin. Het COA had vooraf de gemeente moeten informeren, om gezamenlijk hierin op te kunnen trekken. Als gemeente bieden we de helpende hand, maar wel in goede samenwerking met andere overheidsinstanties. Deze boodschap is vanuit de gemeente inmiddels duidelijk overgebracht aan het COA. Zo horen overheden namelijk niet met elkaar om te gaan.