Bijdrage Ondernemingsplannen 2018 Promen

Jan Willem Schuurman 2woensdag 29 november 2017

Blij en verdrietig. Beide woorden kwamen terug in het betoog van Jan Willem Schuurman over Promen, de sociale werkvoorziening in Zuidplas. Blij vanwege het toekomstperspectief. Verdrietig omdat vragen die hij indiende herhaaldelijk niet beantwoord worden. Lees hier zijn bijdrage.

“Promen in stand houden. Een signaal afgeven naar de mensen die bij Promen werken. Brede steun vanuit de zes gemeentes.” Zomaar een paar quotes van wethouder Van Woudenberg. Quotes uit het debat dat wij eind augustus voerden over de toekomst van Promen. Iedereen in deze zaal is blij dat er toekomstperspectief is voor Promen. Juist ook om kansen te bieden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij zijn daar heel blij mee.

Maar voorzitter, als brede steun gewenst is dan bestaat het niet dat er tot twee maal toe vragen worden gesteld. Dat er tot tweemaal toe wordt aangeboden die vragen mondeling toe te lichten. En dat de vragen tot tweemaal toe niet beantwoord worden. Wij worden daar – zoals één van ons dat gisteren mooi verwoordde – politiek verdrietig van.

Voorzitter. Wil het college geen antwoord geven? Of is het antwoord er simpelweg niet. Hoe dan ook worden wij hierdoor gesterkt in onze overtuiging dat de afspraken nog niet volledig zijn. En ontstaan bij ons twijfels of de eensgezindheid in het bestuur van Promen zo groot is als ons wordt voorgespiegeld. En als er één ding afbreuk doet aan een mooie toekomst van Promen is dat het wel…

Voor ChristenUnie/SGP is de tijd van vragen eigenlijk wel voorbij. Daarom dienen wij een amendement in. Een amendement met een compleet herschreven zienswijze. Met daarin concrete opdrachten om aanvullende afspraken te maken over risico’s en om uitgebreider in te gaan op het behoud en versterken van de infrastructuur. Dit amendement dienen wij samen in met de fracties van PvdA/GL.

Voorzitter, tot slot toch nog één vraag. Want het raadsvoorstel vermeld dat het ondernemingsplan aansluit bij de nieuwe beleidskaders. En dat in 2018 wordt uitgegaan van minimaal 40% van de afgesproken rijksaantallen voor Nieuw Beschut. Voorzitter, dat kan niet waar zijn. Zowel in lijst met voorwaarden voor samenwerking, als in de aanbiedingsbrief van Promen wordt gesproken over 80%. We horen graag van het college dat het raadsvoorstel op dit punt een typefoutje bevat.

Ik dank u wel.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Amendement “Stimuleren maatschappelijk initiatief”

De gemeenteraad van de gemeente Zuidplas in openbare vergadering bijeen op 29 november 2017.

Ondergetekende stelt het volgende amendement voor op Agendapunt 5 - raadsvoorstel “Ondernemingsplannen Promen 2018”:

• Het beslispunt als volgt de wijzigen: “De volgende zienswijze in te dienen op de Ondernemingsplannen Promen 2018:

De gemeenteraad van Zuidplas heeft kennis genomen van de Ondernemingsplannen 2018 van Promen en Prowork.

Het stemt ons positief dat de 6 eigenaren, in elk geval tot 2025, gezamenlijk met Promen door willen. En dat maatwerk per gemeente het uitgangspunt is. Een mooie eensgezindheid die er na een aantal jaren van onzekerheid is over de toekomst van Promen. Niet in de laatste plaats komt dat door de goede stappen die Promen zelf heeft gezet in de laatste twee jaar. Wij complimenteren Promen hiermee.

Promen kan zich hiermee succesvol ontwikkelen als breder Werkbedrijf, dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpt. Die inwoners waren er, zijn er en zullen ook in de toekomst blijven komen.

Voor ons is de tijd die nodig is om de nieuwe afspraken om te zetten in concrete plannen een punt van zorg. In de Ondernemingsplannen wordt gesteld dat een integraal plan wordt gemaakt. Dit plan moet in juni worden besproken door het algemeen bestuur van Promen. Met het oog op duidelijkheid en zekerheid voor de medewerkers van Promen roepen wij u op meer tempo te maken bij het maken van dit integrale plan.

Verder constateren wij dat de afspraken tussen gemeenten nog niet volledig zijn. Heel concreet gaat het ons om twee onderdelen:

1. het behoud en versterken van de kennisinfrastructuur
  2. de afspraken omtrent risico's

Ad 1. Kennisinfrastructuur

Ten eerste gaat het om de kennisinfrastructuur die Promen heeft opgebouwd in de afgelopen decennia. Een kennisinfrastructuur waardoor mensen hun talenten in kunnen zetten en/ of ontwikkelen. Door beschut werk, via het leerwerkbedrijf of bij particuliere ondernemers die verschillende soorten werkgelegenheid bieden.

Promen heeft competenties in huis voor begeleiding en ondersteuning van zowel medewerkers als ondernemers. Voor medewerkers denken we aan screening, jobcoaching, persoonlijke ontwikkeling en dergelijke. Voor ondernemers met name aan advisering over jobcarving, werkplekaanpassingen.

Deze infrastructuur is ons inziens niet in stand te houden door individuele gemeenten afzonderlijk. Om deze kennisinfrastructuur in stand te houden en/ of uit te breiden moet het bedrijf Promen een zekere omvang hebben. Welke omvang dit is, is voor ons onduidelijk. Wel duidelijk is dat het bedrijf Promen moet anticiperen op krimp aangezien de gemeenten geen omzetgaranties geven voor de periode 2019-2025. Daarmee kan de kennisinfrastructuur - die voor de inwoners van onze gemeente van grote waarde is - zomaar onder druk komen.

Wij vragen Promen om - bij het maken van een integraal plan om sturing te geven aan deze transformatie - een aantal scenario's te maken voor de toekomstige omvang van Promen. En voor ieder van deze scenario's inzichtelijk te maken wat dit betekent voor de kennisinfrastructuur van Promen.

Ad 2. Risico's

Ten tweede gaat het om de afspraken omtrent risico's. Wij constateren dat afspraken zijn gemaakt om negatieve risico's af te dekken. Echter, afspraken over positieve risico's ontbreken.

Van een positief risico is sprake wanneer gemeenten meer opdrachten aan Promen geven in het kader van de Participatiewet. In dat geval kunnen er meer overheadkosten van Promen toegerekend aan andere activiteiten. Het financiele resultaat van Promen zal hierdoor verbeteren. In de huidige afspraken komt dit positieve resultaat niet ten gunste aan de betreffende gemeente: het wordt verdeeld over alle gemeenten.

Wij vragen (het bestuur van) Promen op dit punt aanvullende afspraken te maken.

Tot slot. In deze zienswijze ligt de nadruk op twee randvoorwaarden die ons inziens onvoldoende zijn ingevuld. Nadrukkelijk is dit geen kritiek op het functioneren van Promen. Deze uitgebreide zienswijze geeft juist uiting aan het belang dat wij hechten aan het behoud en versterken van de kwaliteiten die Promen in huis heeft ten dienste van de inwoners van onze gemeente.”

Toelichting:

In de discussie over de toekomststrategie van Promen zijn meerdere vragen vanuit Zuidplas onbeantwoord gebleven. Deze vragen hebben we nu – als opdracht – verwoord in een uitgebreide zienswijze op de Ondernemingsplannen Promen 2018.

Namens de fractie van ChristenUnie/SGP, ingediend met PvdA/GroenLinks

Jan Willem Schuurman