Bijdrage: Haalbaarheid verplaatsing Voetbalvereniging Moordrecht

Aart Slobbe 2dinsdag 06 maart 2018

Om maar direct met de deur in huis te vallen: onze fractie zou graag zien dat we vaker zulke breed door de lokale samenleving gedragen voorstellen ter besluitvorming voorgelegd zouden krijgen. Een schoolvoorbeeld voor de nieuwe Omgevingswet zou ik denken. U begrijpt dus al dat wij dit voorstel van harte steunen.

Wij vragen voor een aantal zaken bij de verdere uitwerking aandacht.

1. Over kunstgrasvelden is vanuit oogpunt van volksgezondheid het een en ander te doen of te doen geweest. Dit aspect moet onder de radar verdwijnen. Maar aannemende dat het spelen op kunstgras niet schadelijk is voor spelers en toeschouwers, willen wij graag ook de optie van drie kunstgrasvelden uitgewerkt zien. Dit omdat de capaciteit van kunstgrasvelden groter is dan van natuurgrasvelden en ook in Moordrecht plannen zijn voor uitbreiding woningbouwlocaties, dus een verdere toename van het ledental in het verschiet ligt.

2. Het realiseren van 40% sociale woningbouw spreekt ons bijzonder aan en is wat onze fractie betreft een vrij harde voorwaarde. Wij zien echter graag dat ook onderzocht wordt of de bouw van seniorenwoningen op die locatie mogelijk is. Dat daaraan grote behoefte bestaat, staat voor ons buiten kijf. Onderzoek dus of de bouw van seniorenwoningen op die locatie mogelijk is, waarbij natuurlijk de afstand tot de bestaande voorzieningen als winkels, openbaar vervoer, huisartsposten e.d. relevant is. De nieuwe woningen moeten in elk geval ‘senior proof’ zijn.

3. En dan duurzaamheid. College, in tegenstelling tot uw belofte op dit punt, wij lezen daar niets over. Een gemiste kans! Wel een punt om mee te nemen: gasloze wijk, zonnepanelen op clubgebouwen, toepassing van led verlichting etc..

4. Wij zien in de verdere uitwerking graag ook meegenomen de bijdrage van VV Moordrecht aan bijv. het onderhoud aan de nieuwe locatie. Breder geformuleerd: wat betekent dit project voor de clubkas van de voetbalvereniging en de contributie voor de leden?

5. En dan het financiële plaatje. Voorzitter, wij staan wat op het verkeerde been als gezegd wordt dat de extra kapitaallasten per saldo € 100.000  per jaar bedragen. Nog afgezien van onze permanente vraagtekens bij de door de gemeente gehanteerde afschrijvingstermijnen merken wij ook op dat de in de begroting opgenomen dekking vervanging toplaag kunstgrasveld een afschrijvingstermijn heeft van 10 jaar en de afschrijvingstermijn voor het nieuwe complex natuurlijk aanzienlijk langer is.

6. En dan tenslotte de aanwending van exploitatieoverschotten op de twee genoemde grondexploitaties. Voorzitter, daar gaan we toch als Raad zelf over? Wij kunnen toch besluiten dat de incidentele opbrengsten locatie oud VV Moordrecht en schoollocatie Vierde Tochtweg in een Bestemmingsreserve worden opgenomen ter dekking van toekomstige afschrijvingslasten VV Moordrecht Nieuw?