Bijdrage: aanvraag vangentuitkering over 2017

J. Snoei 2 - Nieuwsberichtdinsdag 24 april 2018

Voor ons ligt de tweede aanvraag vangnetuitkering Participatiewet die wij als gemeente Zuidplas willen gaan indienen. We hebben hierover ook schriftelijke vragen gesteld en daar duidelijke antwoorden op gekregen, waarvoor dank.

Vanavond wordt onze instemming gevraagd met de juistheid van de verklaring van het college bij deze aanvraag. Wat onze fractie betreft geen besluit om trots op te zijn. De afgelopen jaren zijn op verschillende momenten zorgen geuit over de ontwikkeling van het inkomensdeel, de groei van het bijstandsbestand en het oplopende tekort op de gebundelde uitkering, ook wel BUIG-budget. En ook in 2017 zien we nu dat een aanzienlijk tekort is ontstaan. Een aanvraag om dit tekort deels te dekken is wat onze fractie betreft dan ook vooral jammer.

• Jammer, in de eerste plaats voor de grotere groep uitkeringsgerechtigden die aan de slag wil en van wie hun talent nu onbenut blijft,

• Jammer, voor onze werkgevers die aangeven mensen als werknemer te kunnen gebruiken maar daar de afgelopen jaren onvoldoende in zijn geslaagd,

• En ook jammer, voor ons gemeentelijke huishoudboekje omdat door dit tekort andere middelen moeten worden ingezet om uitkeringen te verstrekken.

Betekent dit alles nu dat onze fractie geen aanvraag wil indienen. Nee voorzitter, vanzelfsprekend niet, zouden wij willen zeggen. We herkennen in de verklaring de getroffen maatregelen van de afgelopen jaren om de reductie te beperken. De analyse is op dat punt wat ons betreft juist en een vangnetuitkering op zijn plaats. Wel zijn wij nog altijd van mening dat er in de afgelopen jaren kansen zijn blijven liggen, bijvoorbeeld als we kijken naar de inzet van loonkostensubsidie die in 2017 nog altijd maar mondjesmaat was. Het oplopende tekort geeft ons als nieuwe gemeenteraad en ook straks het nieuwe college een duidelijke opdracht mee. We moeten samen met onze werkgevers, inwoners en samenwerkingspartners (met name de GR IJsselgemeenten en Promen) aan de slag om iedereen te laten werken naar vermogen en daarmee het tekort op de BUIG in 2018 te verminderen. Laten we er met elkaar aan werken om een aanvraag vangnetuitkering over 2018 en verdere jaren niet meer nodig te laten zijn.

Samengevat: jammer dat een aanvraag vangnetuitkering ook over 2017 nodig is. Maar gegeven de huidige situatie zullen wij voor het voorstel stemmen.

Dankuwel.