Bijdrage Startnotitie Woonvisie

W.J. Verdoes 3 - Nieuwsberichtdinsdag 24 april 2018

Daar sta je dan, de maidenspeech. Als jongste raadslid van deze raad, de Benjamin, zoals de burgemeester dat noemde. Benjamin is trouwens een Hebreeuwse jongensnaam die ‘Zoon van het geluk’ betekent. We wachten het af.

De fractie van ChristenUnie/SGP heeft kennis genomen van de aangepaste startnotitie om te komen tot een nieuwe woonvisie.

Wij kunnen ons prima vinden in wat onder paragraaf 3 Het doel van de Woonvisie wordt beschreven. Het moet inderdaad om wonen in de breedste zin van het woord gaan.

Wij zullen de visie er te zijner tijd dan ook op toetsen of alle in de doelomschrijving genoemde aspecten op een evenwichtige wijze zijn verwerkt.

Voor onze fractie staat voorop dat het dorpse en landelijke karakter van Zuidplas behouden moet blijven en dat het vraagstuk van de bereikbaarheid een prominente plaats moet krijgen.

Wij willen geen Manhatten aan de IJssel en evenmin een Wassenaar aan de Rotte, maar een Zuidplas waarin het plezierig wonen, werken en recreëren is.

Wij vinden het belangrijk dat er een gedegen onderzoek komt naar de behoefte aan extra woningen, waarbij onderscheid gemaakt wordt in de behoeftevoorziening voor de lokale gemeenschap (de zogenoemde ‘autonome’ behoefte) en de behoefte die te maken heeft met het invulling geven aan de bovenregionale bouwopgave.

Daarbij moet niet alleen gekeken worden naar nieuwbouw, maar ook naar de transformatie van oude panden naar nieuwe woningen voor de verschillende doelgroepen. Wij vragen ook aandacht voor het complexe probleem van de doorstroming zodat vraag en aanbod van woonruimte optimaal op elkaar worden afgestemd.

Een best wel groot deel van Zuidplas heeft te kampen met slappe bodemproblematiek. En juist vandaag wil ik een vergelijking maken. Vandaag viert de SGP haar 100-jarig bestaan. Een partij met een goede Fundering, heldere en stevige pijler, een partij waar je gerust op kan bouwen.

Kortom er moet dus ook goed gekeken worden naar de locaties waar het beste gebouwd kan worden om niet weg te zakken.

En uiteraard mag het vraagstuk van voldoende waterberging niet vergeten worden. Onze fractie houdt graag droge voeten voor al onze inwoners.

Wij gaan er van uit dat ook deze onderwerpen in de nieuwe Woonvisie terugkomen.

Voorzitter, de ChristenUnie/SGP vindt het belangrijk dat:

-  er gewerkt wordt aan een gecombineerde visie op wonen en zorg die samen met de ouderenbonden en zorgverleners ontwikkeld wordt;

- er levensloopbestendig en duurzaam gebouwd wordt

-  en wij vinden het belangrijk dat er huisvesting voor ouderen in de directe omgeving van centrale voorzieningen én betaalbare huisvesting voor jongeren de prioriteit krijgen die deze doelgroepen verdienen. Dit is echt belangrijk!

Wij hebben daar nog wel een vraag over.

Het College schrijft dat Vestia haar volledige woningbezit in Nieuwerkerk gaat verkopen.

Wat betekent dit voor de voorraad huurwoningen? Hoe kunnen we voor zorgen dat er voldoende huurwoningen zijn en blijven in de onderste segmenten van de huurmarkt? Kortom, hoe wordt het gat dat Vestia laat vallen, opgevuld?

Tot slot nog een klein puntje voorzitter. Wij misten bij de stakeholders bijeenkomsten de Ouderenbonden en het Hoogheemraadschap. Ik neem aan dat het geen bezwaar is die aan het lijstje worden toegevoegd.

Voorzitter, dankuwel.