Bijdrage Start besluit coördinatieregeling de 2 gebroeders

P. Molenaar 1 - Nieuwsberichtwoensdag 19 december 2018

Een relatief klein raadsvoorstel maar met een behoorlijk aantal vragen van div fracties en ook CUGSP heeft diverse vragen over dit RV gesteld.Allereerst dank voor de beantwoording op de gestelde vragen, maar voorzitter, graag de volgende keer de antwoorden wel eerder, en niet pas de laatste versie vandaag om half 2.

Nu naar het raadsvoorstel zelf:

Na vertrek van de Rabobank in Nieuwerkerk aan den IJssel uit de J.A. Beyerinckstraat was er interesse vanuit de LIDL om op deze locatie een winkel te vestigen.Na vaststelling van de nota van uitgangspunten door de gemeenteraad voor het ontwikkelen van een winkel heeft het ruim 3 jaar geduurd voordat de LIDL uiteindelijk zich terugtrok en is het pand verkocht aan een projectontwikkelaar.

En al die tijd was het wachten op LIDL wanneer zij de volgende stap zouden zetten en waren er weinig mogelijkheden vanuit dit gemeentehuis om dit proces te versnellen.
CUSGP wil (en zeker ook met het oog de omwonenden) graag snelheid zien in dit proces, maar ook wel zorgvuldigheid.

Wat dat betreft heeft CUSGP geen moeite met het startbesluit coördinatie regeling.

Echter, in het voorliggende raadsvoorstel wordt nu gesproken over een “voornemen om de genoemde locatie te her ontwikkelen”

Kortom, dit alles is nog niet hard! Wel hard is het coördinatie besluit wat een versnelde procedure betekent.

Vanwege het “voornemen” wenst CUSGP wel een koppeling te maken met de uiteindelijke definitieve ontwikkeling. CUSGP ziet daar graag een eerste lijn gezondheid centrum ontwikkeld worden, aangevuld met appartementen.

Dus wat dat betreft akkoord met het raadvoorstel, maar wel met de kanttekening dat als dit voornemen uiteindelijk niet het definitieve plan wordt het startbesluit coördinatieregeling vervalt.

Dit hebben wij in een amendement verwoordt en is medeondertekent door het CDA.

Tot slot voorzitter, 1 vraag; aan dit besluit kleeft namelijk 1 nadeel:

Na besluit van voorliggend RV kunnen belangstellenden maar op 1 moment reageren middels een zienswijze.
Als een belanghebbende niet tijdig reageert zijn er geen mogelijkheden meer van beroep.
Dit betekent dat er extra aandacht aan de communicatie van dit plan moet worden besteed.

Kunt u dat toezeggen voorzitter?

TitelBestandsgrootteMIME-type
20181121 amendement de twee gebroeders NWK.docx60,4 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload