Bijdrage: Behandeling Zienswijze kadernota 2020 RDOG Hollands Midden

W.J. Verdoes 3 - Nieuwsberichtdonderdag 07 maart 2019

Onze fractie heeft kennis genomen van de zienswijze bij de Kadernota 2020 RDOG Hollands Midden en uiteraard ook van de antwoorden op de door ons gestelde vragen, waarvoor dank.

Naar aanleiding daarvan twee opmerkingen.

Wij misen in de Kadernota een bijlage waarin per deelnemende gemeente een overzicht wordt gegeven van de met de individuele gemeenten afgesproken doelstellingen, te bereiken maatschappelijke effecten en prestatie-indicatoren. In de beantwoording van de door ons gestelde vragen wordt verwezen naar het rapport GezondGeregelD. Dat is wat ons betreft te vaag. Ook zouden wij in de verantwoording van de RDOG graag de klanttevredenheidscijfers voor de verschillende taakvelden van de RDOG terug willen zien. Een overzichtelijke bijlage met daarin opgenomen de concrete afspraken per gemeente in combinatie met klanttevredenheidscijfers maakt een beoordeling van de effectiviteit van het lokale gezondheidsbeleid voor ons als raad en ongetwijfeld ook voor het college veel eenvoudiger.

Wij vragen de wethouder daarom om een aanvulling op de zienswijze.

In de tweede plaats de indexatie van de RDOG. De RDOG vraagt voor 2020 om een indexatie van 4,06%, inclusief een nacalculatie 2019 van 0,9%. Uit de beantwoording van de technische vragen leiden wij af dat Zuidplas niet verder wil gaan dan 2,86% (salarissen: 0,8 x 3,2%; materiële uitgaven: 0,2 x 1,5%). Ten opzichte van de door RDOG gevraagde indexatie een verschil van 1,2%. Op een begroting van afgerond € 43,4 miljoen betekent dit een verschil van ruim € 500.000.

Een blik in de bijlage Verbonden Partijen van onze eigen begroting over 2019 (pagina 122 en 123) toont aan dat het Eigen Vermogen van de RDOG in 2019 naar verwachting terugloopt naar circa € 2,3 miljoen. Wij vragen ons dan ook af of het verantwoord en verstandig is zo stevig te korten op de gevraagde indexatie. Zijn we dan niet bezig om een rekening naar de toekomst te verschuiven? Dat past in onze optiek niet onder de noemer ‘prudent financieel beleid’ en druist ook in tegen ons eigen verkiezingsprogramma.

Graag een reactie van de wethouder.

Dank u wel!