Bijdrage Infonota Voortgang Programma Duurzaamheid & Klimaatadaptatie

W.J. Verdoes 3 - Nieuwsberichtwoensdag 16 oktober 2019

We zijn blij met de infonota die het college ons heeft doen toekomen. De raad heeft hier in mei zelf om gevraagd en het college komt nu netjes met een update. Inhoudelijk niet helemaal wat de raad in de motie gevraagd heeft, maar een goede eerste aanzet. Wij vragen het college wel om bij de volgende voortgangsrapportages aandacht te besteden aan de financiële voortgang in relatie tot het beschikbaar gestelde budget. Daarbij de verwachte inspanningen en benodigde middelen voor de komende periode. Dit in één integraal document en niet verspreid over meerdere.  De raad heeft in mei jl. tevens gevraagd om een programmacommissie Duurzaamheid en Klimaatadaptatie te vormen. Graag ziet onze fractie op afzienbare tijd een voorstel vanuit de griffie tegemoet omtrent commissies en werkgroepen. Ook rondom duurzaamheid. Kan aangegeven worden wanneer dit voorstel komt?

Dan naar de inhoud van de update duurzaamheid en klimaatadaptatie. Onze fractie heeft de avonden in Gouda over de RES bezocht en wij hebben onze twijfels over het krappe tijdspad dat voor de RES is uitgezet. Kan de wethouder aangeven hoe hij de raad tijdig meeneemt in dat proces? Met in achtneming van onze rol als kaderstellend orgaan!

We hebben tevens het convenant 2025 Energietransitie Midden-Holland, dat in 2018 door het vorige college werd ondertekend, als bijlage bij de stukken voor vanavond gekregen. Er zou eind 2018 een plan moeten liggen met doelstellingen per gemeente. Over wat elke gemeente gaat bijdragen. Dit voornemen blijkt inmiddels achterhaald. Het zou duidelijker geweest zijn als dat in de informatienota was vermeld, zeker nu het convenant als bijlage is meegestuurd.

Er wordt in de informatienota melding gemaakt van een regio-gesprek met het college van Gedeputeerde Staten over het realiseren van windmolens in Zuidplas. De fractie van ChristenUnie/SGP was onaangenaam verrast over deze passage en heeft daarover een technische vraag gesteld. Het coalitieakkoord en het daarop gebaseerde collegeprogramma zijn op dit punt immers volstrekt helder. Uit het antwoord van het college blijkt nuú dat het college met Gedeputeerde Staten in gesprek wil over het NIET plaatsen van windmolens in Zuidplas. Dat is in onze optiek toch echt iets anders dan we uit de informatienota konden opmaken. Uw antwoord stelt ons voorlopig gerust. Wij gaan er daarbij wel van uit dat, als het gesprek met Gedeputeerde Staten daartoe aanleiding geeft, het college geen onomkeerbare toezeggingen doet voor dat er door de raad een andersluidend besluit is genomen.

Voorzitter, onze fractie wil aan de slag. Er zullen voortdurend nieuwe plannen gemaakt moeten worden, maar wij zien uit naar de concrete realisatie daarvan. Er zullen op korte termijn resultaten geboekt moeten worden. En daarvan zien we in de infonota nog niet veel terug terwijl 2025 snel dichterbij komt. De schouders moeten eronder, zodat wij niet de rekening doorschuiven naar de toekomst.

Dankuwel.