Bijdrage zendmachtiging

W.J. Verdoes 3 - Nieuwsberichtwoensdag 22 januari 2020

Besturen is kiezen. Vanavond ligt er een keuze voor en die is niet heel gemakkelijk. Bij beide aanvragers zie ik bevlogen en enthousiaste mensen. Mensen die het beste voor hebben met hun omroep, mensen die journalistiek willen bedrijven, mensen die daarmee de samenleving een dienst willen bewijzen. Dat is mooi om te zien.

Vanavond bespreekt de raad het advies aan het Commissariaat voor de Media over de zendmachtiging 2020 – 2024.

De fractie van ChristenUnie/SGP heeft hierover diverse gesprekken gevoerd om zich goed te laten informeren. Daarnaast hebben we als raad op 14 januari jl. gesproken met beide aanvragers. Bij onze fractie is een helder beeld naar voren gekomen. Graag licht ik onze conclusie toe aan de hand van de door de raad op 17 december jl. gestelde criteria.

Op een groot aantal criteria scoren beide partijen in onze optiek gelijk. Wij hebben op die punten in elk geval geen voorkeur voor A of B kunnen maken. Dit betreft:

- de wettelijke eisen
- de brede gerichtheid in de programmering.
- aanwezigheid van markt-, luister-/kijk- en klanttevredenheidsonderzoek.
- samenwerking met lokale partners/organisaties
- afstemming met andere omroepen en media-initiatieven
- ICE-norm

Met betrekking tot de criteria: goed werkend bestuur en een goed werkende redactieraad merk ik kort het volgende op. Zoals uit de gesprekken op 14 januari jl. is gebleken voldoen beide aanvragers  op deze punten aan de aanvullende criteria zoals de raad die heeft opgesteld. In tegenstelling tot wat het college heeft gemeld in het raadsvoorstel, heeft Gouda Media dus wel een redactiestatuut. Dit is een belangrijk punt, aangezien het college dit meeweegt in haar eindconclusie. Op deze criteria scoren beide aanvragers in onze ogen dus ook gelijk.

Op de volgende criteria zien wij wel onderscheidend verschil:

Een goed werkend PBO. Bij omroep Zuidplas valt op te merken dat er stromingen missen in het PBO en daarnaast zitten er personen in met een dubbele pet. Bij Gouda Media is er een PBO met 8 leden. We zien hier een goede vertegenwoordiging van alle stromingen binnen Zuidplas. Dit geeft ons vertrouwen.

Voldoende aandacht voor het werken met vrijwilligers. Dit is een lastig punt. De realiteit van afgelopen jaren valt in het nadeel voor OZ uit. Gouda Media heeft op dit criterium een heldere visie gegeven. Deze aanvrager heeft ook al ervaring met het werken met vrijwilligers. Wij hebben hierover geen wanklank vernomen. Gouda Media krijgt op dit punt van ons het voordeel van de twijfel.

Tenslotte de  financiële situatie van beide aanvragers. Onze fractie heeft zorgen over de financiële positie van Omroep Zuidplas. Zowel de liquiditeit als de solvabiliteit staan onder druk. Wij schatten in, gezien de toekomstplannen van Omroep Zuidplas, dat er de komende jaren meer gemeenschapsgeld nodig is dan de basisbijdrage. Gouda Media is een gezonde financiële organisatie. Gouda FM draait al jaren zonder subsidie. Wij hebben dan ook meer vertrouwen in de financiële positie van Gouda Media dan van Omroep Zuidplas.

Overall geeft het beeld dat Gouda Media heeft neergezet ons vertrouwen. Als fractie durven wij het aan met deze aanvrager. Met de voorliggende toekomstplannen komen wij tot de conclusie dat Gouda Media in aanmerking zou moeten komen voor de zendmachtiging van 2020-2024.

Daarnaast heeft de aanvrager ook aangegeven een jaarlijkse update te geven hoe het er voor staat met de ICE-norm, het PBO en diens functioneren. Heeft de wethouder deze toezegging ook gehad? Zo ja, komt er jaarlijks een infonota uit?

Ik gaf het zojuist aan. De fractie van ChristenUnie/SGP kiest bij de aanvraag voor de zendmachtiging voor een andere partij dan de huidige omroep. Dit gaat dus iets betekenen voor de huidige omroep. Vanaf deze plaats wil ik mijn waardering uitspreken voor hun inzet gedurende de afgelopen jaren. Met veel passie en bevlogenheid hebben vrijwilligers van Omroep Zuidplas zich ingezet voor de gemeente. Wij kiezen nu op inhoud voor een andere aanvrager, omdat zij in onze ogen met een beter aanbod zijn gekomen. Het is geen gemakkelijke keuze, maar waar ik mijn betoog mee begon is  waar. Besturen is kiezen! En dat doen we dan ook.

Ik dank u voor uw aandacht.