Bijdrage Beleidskader

D. Ambachtsheer 3 - Nieuwsberichtvrijdag 17 juli 2020

De reden dat ik de politiek in ben gegaan was omdat het sociaal domein (bijna) volledig onder regie van de gemeente ging vallen. Een gigantische operatie en ik voelde de roep om daar vanuit mijn ervaring in de zorg een bijdrage aan te leveren. In de fractie CU-SGP heb ik gemerkt dat mijn intentie en de visie waar de fractie in het sociaal domein voor staat samenvalt. Vanuit deze visie bevragen we het college, denken we mee en vertalen dit naar kaders om in de gemeenteraad te bespreken.

Onze visie op het sociaal domein hebben we samengevat in 7 punten. Het voorliggende beleidskader hebben we bekeken adhv deze 7 punten. Maar ja, hoe zorg je ervoor als fractie dat deze punten blijven hangen? We kiezen voor de meest letterlijke vorm, aan de wand. We bieden dan ook graag bij deze onze wethouders een tegeltje aan die elk een deel van het sociaal domein onder hun hoede hebben.

Beter 1 tegeltje aan de muur, dan 10 beleidsplannen in de la...

Als we langs deze punten naar het beleidskader gaan kijken, willen we eerst complimenten geven aan het college voor de ordening die in het beleidskader is aangebracht. Het doel van het VN-verdrag om iedereen in de samenleving de kans te geven om volwaardig mee te doen valt samen met het doel van dit college om te werken aan een inclusieve samenleving. De ordening uit dit verdrag stelt de gemeente in staat om specifiek te werken waar mogelijk en integraal waar nodig.

Wat wel opvalt is dat de randvoorwaarden en uitgangspunten die zo mooi in de inleiding staan niet wezenlijk in het document terugkomen. We vragen het college om hier nog eens naar te kijken. We vinden de keuze om welzijn en vrije tijd uit dit kader te halen, ondanks de beantwoording van onze vragen hierover, toch een eigenaardige keuze. Puur omdat wij een splitsing maken in beleidsstukken, maakt niet dat deze splitsing in visie gemaakt moet worden. We vragen het college hier nog eens een heroverweging op te maken.

7 punten

We zien dat veel punten die wij van belang achten terugkomen in het beleidskader. Ik wil er 4 punten uitlichten omdat we hier extra nadruk op willen zien.

1 Waardig ouder worden in Zuidplas is er daar 1 van. We zien bij diverse thema’s dat ouderen als doelgroep zijn beschreven. We willen echter steviger zien dat we ervoor staan dat mensen waardig ouder kunnen worden in Zuidplas.

2 Het voorkomen en aanpakken van schulden willen we er ook uitlichten. Hier zien we graag dat dit college extra nadruk gaat leggen op het doorbreken van de vicieuze cirkel van armoede in gezinnen. Dit vraagt meer aandacht voor mobility mentoring dan tot nu toe het geval was. En vergeet hierbij de ouderenbonden niet te betrekken.

3 Het derde punt dat we aanhalen is de ondersteuning bij de opvoeding en bij relatieproblemen. Als we echt willen investeren in preventie dan moet het fors ingezet worden op deze twee zaken. In de opvoedingsondersteuning willen we de visie op normalisering terugzien. En voorzitter, het aantal echtscheidingen stijgt, zo ook het aantal vechtscheidingen. De verwachting is dat Corona nog eens zorgt voor een derde extra scheidingen bovenop de stijging die we al zien. We weten uit onderzoek dat dit life event in het leven van een kind een grote veroorzaker is van Jeugdhulp problematiek. We willen meer inzet op opvoedingsondersteuning en ondersteuning bij relatieproblemen dan we nu terugzien in het beleidskader.

4 Het laatste inhoudelijke punt wat we willen aanhalen is de inzet op het versterken van de sociale omgeving. Hierbij doelen we op de inzet van buddies en mentoren, pleegzorg, steungezinnen, buurtparticipatie. We willen graag dat dit prominenter verwerkt wordt. Uit beantwoording van onze schriftelijke vragen over pleegzorg blijkt dat 38 kinderen uit Zuidplas in een instelling wonen. Sommige mensen zouden zeggen dat dit voor deze kinderen nodig is. Wellicht geldt dat voor een aantal, voor ons voelt het logischer om te zeggen dat wij als volwassenen er kennelijk niet in slagen om te voorkomen dat kinderen niet in een gezin opgroeien. We zouden graag de ambitie zien dat langer thuiswonen ook geldt voor kinderen die tijdelijk niet thuis kunnen wonen en we dus pleiten dat pleegzorg waar mogelijk voor residentiële zorg gaat. We weten van pleegouders dat de corona tijd voor hen extra zwaar is geweest vanwege de maatregelen en de effecten hiervoor op het bezoek van de biologische ouders. We willen dat ook wethouder Verbeek vragen om net zoals in 2018 een extra blijk van waardering te uiten naar de inzet van pleegouders in deze lastige tijd.

Als afsluiting zou ik nog kort willen reageren op de randvoorwaarden die zijn uitgewerkt, de monitoring en participatie.

Randvoorwaarden

Bij de randvoorwaarden zien we graag de onderwerpen terug:

• Financiën: als er 1 randvoorwaarde onder druk staat, zijn dat de beschikbare middelen. We zien graag de visie van het college op deze schaarste.
  • Eenvoudige taal: alle communicatie vanuit de gemeente moet te begrijpen zijn voor mensen die ondersteuning zoeken en ondersteuning ontvangen. Ook verwachten we dat rekening gehouden wordt met beperkte digivaardigheid van mensen.
  • Cliëntondersteuning: bekendheid en aanwezigheid van onafhankelijke cliëntondersteuning voor een goede rechtspositie van inwoners die hulp vragen.

Monitoring

De adviesraad heeft hier ook het nodige over gezegd en wij delen dit. We willen u vragen om al bij de inleiding aan te geven hoe de monitoring zal verlopen om ruis te voorkomen. Wij geven als suggestie mee om in het beleidskader enkel op hoofdlijnen te beschrijven hoe u elk thema aan wil pakken en de reguliere monitoring te laten verlopen via de actieplannen. Nu is de beschrijving soms op hoofdlijnen en soms tot in detail. Wij horen graag van de wethouder hoe hij de raad wil gaan voorzien in een actiegerichte en integrale monitoring. Verder zouden wij het vooruitstrevend vinden als u in de monitoring ervaringsdeskundigen een prominente plek kunt geven. Hier kan het platform gehandicapten en chronisch zieken uitstekend over meedenken. Wij horen ook graag hoe andere partijen hierover denken.

Participatie

Wij gaan ervan uit dat u dit beleidskader in deze vorm gaat bespreken met prominente samenwerkingspartners en hun inbreng waar mogelijk verwerkt in de volgende versie. Wat ons betreft is dit beleidskader simpelweg niet af als samenwerkingspartners niet op dit document hebben kunnen reageren.

Nu dan toch echt onze afsluiting. Wij danken het college voor hun sociale hart in het besturen van Zuidplas en wensen hen daarbij wijsheid en zegen.

tegel.jpg