Bijdrage Concept begroting

A. Bakker 3 - Nieuwsberichtvrijdag 10 juli 2020

Inleidende woorden

Dit brengt me bij het onderwerp van vanavond. De ontwikkeling Zuidplaspolder, meer in het bijzonder onze zienswijze op de begroting 2021 van de Grondbank. Het betreft het grootste project uit de geschiedenis van deze gemeente en het college zit midden in de onderhandelingen met de bestuurlijke partners.

Zo’n zienswijze vanuit Zuidplas wordt dan vast op een schaaltje gewogen en de voorgestelde reactie die bij de stukken zit houdt zich op de vlakte.

Maar we hebben wel het recht - en in mijn ogen ook de plicht, namelijk richting onze huidige én naar onze toekomstige inwoners, om een tweetal belangrijke punten te markeren.

Gewoon, omdat het ons aangaat.

Het markeren van deze punten zou mijn fractie willen opnemen in de zienswijze vanuit onze gemeente. De bedoeling van deze zienswijze is uitdrukkelijk niet om wethouder Hordijk in de onderhandelingen voor de voeten te lopen.

Vandaar een amendement, dat de ChristenUnie/SGP samen met de fractie van D66 wil indienen.

De punten die wij graag bij deze begroting willen maken zijn:

1.) Slag om de arm

2.) Reële verwachtingen

Ad 1. Slag om de arm

Waar tot een half jaar geleden nog grote zorgen waren dat extra verliezen genomen moesten worden op de Grondbank, geldt nu het streven om de verliesvoorziening in 2021 met € 10 miljoen te laten afnemen.

Inderdaad wordt ook in de begroting een voorbehoud gemaakt naar de besluitvorming die nog moet plaatsvinden. Iedereen gaat ervan uit dat deze begroting zal moeten worden aangepast. Het punt dat wij hier dan ook willen markeren is dat het dus niet zo kan zijn dat wij ons via deze begroting committeren aan deze € 10 miljoen: de financiële haalbaarheid van de businesscase Middengebied is en blijft uitgangspunt.

Ad 2.) Reële verwachtingen

Voor de jaren na 2021 wordt uitgegaan van het ontstaan van een positief eigen vermogen zonder verder ook maar enige verdere financieringskosten voor de deelnemers in de Grondbank. Uiteraard een nobel streven, maar wij vragen ons wél af of dát een reële verwachting is.

Het lijkt ons als CU/SGP fractie in ieder geval niet reëel. Uitgangspunt is dat gronden voor de gebiedsontwikkeling pas worden uitgenomen, op het moment dat ze echt nodig zijn.

En de onzekerheden zijn groot, denk alleen maar aan de economische gevolgen van Corona.

De businesscase Middengebied is geen vliegenvanger waar álle rentekosten en álle boekwaardes zonder meer aan vastgeplakt kunnen worden.

Daarmee kom ik tot een afronding voorzitter. Het lijkt ons wijs om als raad van de gemeente Zuidplas via deze zienswijze deze beide punten helder te markeren: ‘slag om de arm’ en ‘reële verwachtingen’.

Immers: het is niet de insteek om van het Middengebied een melkkoe te maken, maar om een kwalitatief goed en mooi vijfde dorp te bouwen.