Beleidskader Sociaal domein

D. Ambachtsheer 3 - Nieuwsberichtwoensdag 07 oktober 2020

Beste voorzitter,

We zijn er bijna zou ik willen zeggen, want zingen doe ik jullie liever niet aan. We bedanken iedereen die bijgedragen heeft aan een intensief traject dat voorafgegaan is aan dit beleidsplan. Wat onze fractie betreft gaan we een flinke stap vooruit met het beleidskader dat voor ons ligt. En dat is nodig, want in het sociaal domein staan bijna alle seinen op rood. We hebben visie en moed nodig om door te ontwikkelen in deze tijd.

Wat onze fractie betreft zijn we er nog niet helemaal, omdat enkele punten op de i vanavond nog gezet mogen worden. Punten die voor onze fractie belangrijk zijn, zoals een duidelijke plek voor pleegzorg, inzet op bewezen preventieve maatregelen en de aanpak van armoede die van generatie op generatie onbewust doorgegeven wordt. Hiervoor dienen we een amendement in, waardoor deze zaken steviger verankerd worden in dit beleidskader.

En ook willen we na het vaststellen van de visie en ambities van Zuidplas tijd voor actie. En vanuit de gemeenteraad willen we deze acties op hoofdlijnen kunnen volgen. We roepen het college in een motie op om alle onderdelen van dit beleidsplan te vertalen naar duidelijke doelen en acties, zodat het niet alleen blijft bij deze mooie woorden, maar iedereen, burgers, vrijwilligers en samenwerkingspartners weten hoe ze concreet kunnen bijdragen.

Ik sluit af met een verzoek aan het college. Onze fractie heeft participatie hoog in het vaandel. Het college heeft aangegeven dat er geen inspraak op dit specifieke document komt. Dat zou niet onze keuze zijn geweest, omdat je als gemeente de samenwerkingspartners keihard nodig hebt om de ambities te realiseren. We vragen het college om zo snel mogelijk en zo duidelijk mogelijk dit beleidsplan onder de aandacht te brengen van onze partners en om hun medewerking te vragen. Ik hoor hier graag een reactie van de wethouder op.

Onze fractie wenst het college en de afdeling samenleving heel veel succes en plezier bij het realiseren van de beschreven ambities!