Bijdrage Infonota infrastructuur B 1120

P. Molenaar 1 - Nieuwsberichtwoensdag 28 oktober 2020

Infonota B1120 en het rapport van cityscan is een voortvloeisel van een motie die CUSGP vorig jaar mede ingediend heeft en die uiteindelijk unaniem is aangenomen.

En dit onderschrijft de belangrijkheid van een goede infra voor de snelst groeiende gemeente van Nederland. Of te wel eerst bewegen en dan bouwen, daar zijn we het allemaal wel over eens hier in dit huis. Naar aanleiding van dit rapport heeft CUSGP heeft een 3-tal aanbevelingen aan dit college.

Het rapport zelf geeft heel duidelijk aan waar de problemen zijn of verwacht worden in de toekomst en CUSGP herkent zich in de tabel op blz. 22 de knelpunten per dorp en bijbehorende locatie. Niet voor niets was daarom onze vraag aan het college wat de laatste stand van zaken is bij deze desbetreffende punten En wij zijn blij met de antwoorden op deze vragen, het betekent namelijk dat het college aan de slag wil met de aanpak van deze knelpunten en dat wil CUSGP alleen maar benadrukken:

Aanbeveling 1: College: ga aan de slag, stroop de mouwen op en steek de spa in de grond om de knelpunten aan te pakken en op te lossen. (Symbolisch de wethouder een digitale spa geven, zie PPP)

Veel knelpunten liggen uiteindelijk niet op onze eigen wegen maar daarbuiten, denk aan de A12, de A20 de N219 en de N457. Filevorming op deze wegen heeft gelijk effect op ons onderliggend wegennet. Of te wel sluipverkeer bij bijv. de Hoofdweg in NWK bij file A20 of de wegen rondom Moerkapelle bij file A12. En in dit alles ziet CUSGP een taak voor het college:

Aanbeveling 2: College ga / blijf lobbyen bij Provincie en Rijk om dit probleem te blijven benadrukken. Ook Rijk en Provincie moeten inzien dat hier actie op ondernomen moet worden.

Bij het rapport van cityscan zit een hele praktische link om allerlei effecten te simuleren om zo hopelijk Provincie en Rijk te overtuigen van de noodzaak.

In het recente verleden heeft CUSGP aangegeven een voorstander te zijn van een Verkeerscirculatieplan per dorp. Welnu in feite hebben we dit hier voor ons liggen. Zijn we dan klaar? Nee! Regelmatig komen er nieuwe afzonderlijke ruimtelijke ontwikkelingen in de div dorpen maar wat is nu het totale verkeersplaatje aan de hand van deze ruimtelijke ontwikkelingen per dorp? CUSGP wil graag dit steeds in beeld gebracht wordt en het liefst ook, indien van toepassing in elk RV als een apart kopje benoemd wordt.

Aanbeveling 3: College houdt oog per ruimtelijke ontwikkeling voor het integrale verkeerseffect per dorp en benoem dit ook steeds in (raad)voorstellen.

Afsluitend voorzitter, een 3-tal aanbevelingen en CUSGP hoort graag de reactie van de wethouder hierop.

Daarnaast zal de ontwikkeling van het vijfde dorp absoluut ook invloed hebben op een aantal knelpunten benoemd op blz. 22 van het rapport. Bij de behandeling van het vijfde dorp zullen we hier zeker op terugkomen.