Bijdrage Aanpassing Vergaderstelsel

C. van der Spek 2 - Nieuwsberichtwoensdag 28 oktober 2020

Allereerst een compliment en veel dank aan de Griffie die veel werk gehad heeft aan deze aanpassing Vergaderstelsel.

Voorzitter, we zijn blij dat de termijn voor aanlevering van de stukken is verruimd naar achttien dagen. Dat geeft ons als raadsleden meer ruimte om de stukken goed door te nemen. Dat is ook beter voor de discussie in de raad.

Ten tweede wordt in dit RV gesproken over het opstarten van de werkgroep P&C. Dat vindt pas volgend voorjaar plaats. Dat hebben we begrepen uit de beantwoording van de technische vraag. Wat CU/SGP betreft hoeft dat niet zo lang te duren en mag de werkgroep gelijk van start. Digitaal is er ook veel mogelijk.

En wat mij opvalt is, gezien ons vergaderstelsel, dat democratie toch een mooi iets is. Iedereen heeft inspraak en niemand hoeft aan de kant te blijven zitten. Maar het gevaar is dat besluitvorming stroperiger gaat verlopen en dat willen we ook niet.

Want waarom wilden we ook alweer ons vergaderstelsel wijzigen? Dat was de vergaderdruk. Veel info avonden, thema avonden, raadsvergaderingen, werkgroepen en commissies, het werd wel erg druk allemaal. En omdat de meeste raadsleden ook overdag gewoon moeten werken, moeten we wel zuinig zijn op onszelf en ons thuisfront.

Maar we moeten ook realistisch zijn, we hebben het ook zelf in eigen hand. Want met het wijzigen van de structuur, veranderen we niet de cultuur. We moeten dus niet alleen alert zijn op wat we op de vergaderingen inbrengen, maar ook op wat we agenderen. Elke fractie moet voor zichzelf nagaan hoe we er met elkaar voor zorgen dat vergaderfrequentie en vergadertijd beheersbaar blijft. Deels door de lengte van de inbreng en deels door de hoeveelheid van onderwerpen te agenderen, hetzij middels een agenda-overleg, hetzij middels moties vreemd.