Bijdrage Vaststellen Nota van Uitgangspunten jaren 50 wijk te Moordrecht en krediet

W.J. Verdoes 3 - Nieuwsberichtwoensdag 11 november 2020

Wat een prachtig voorstel. Een transformatie van een oude Jaren 50 buurt in Moordrecht, naar een nieuwe, moderne wijk in Moordrecht. Wonen voor elke doelgroep komt hier tot uiting. Mensen met een kleine beurs krijgen hier een plek. Het betreft namelijk 100% sociale woningbouw. Er worden 175 woningen gesloopt en er komen er 184 voor terug, het aantal sociale woningen groeit zelfs nog iets. Heel fijn!

Maar tegelijkertijd is het ook een worsteling. Dat leg ik maar eerlijk in uw midden. Het college stapt immers af van de parkeernorm. Vraag aan de wethouder; komen hier geen problemen uit voort? Ja, er is een enorme stijging van de parkeerplaatsen en wat ons betreft mogen die gereserveerde parkeerplaatsen al direct gerealiseerd worden. Wat is de uitleg van de wethouder over die gereserveerde parkeerplaatsen? Waarom plaatsen we niet gelijk die 30 extra parkeerplaatse? Wat bepaald dat die worden ingezet? Kan het zo zijn dat de norm uiteindelijk gewoon uitkomt op 1,3?

Daar zit onze reserve, gaan we nu ruimte bieden om op 1,3 uit te komen en uiteindelijk hier ook bij Bestemmingsplan geconfronteerd te worden?

Naast de parkeernorm, is ook de bouwhoogte een aandachtspunt. Uit het plan blijkt dat er gebouwen komen met accenten tot 7 bouwlagen. Vraag aan de wethouder hierbij, hoe veel woningen zullen 7 bouwlagen hebben en is dit erg afwijkend van het wijkaanzicht?

Daarnaast kwam er ook nog een brief vanuit een bewoner van de Smidse. Een vraag hierbij aan de wethouder, worden ook deze zorgen serieus genomen? Te meer ook daar we lezen dat er gewoon een wachtlijst is voor parkeerplaatsen in de parkeergarage, in tegenstelling tot RV.

Waarom zijn wij nou toch positief over dit plan? Wat willen wij hier bereiken? ChristenUnie/SGP wil dat er in onze mooie gemeente voldoende woningen zijn voor iedere doelgroep. Daarom stemmen wij ook regelmatig in met de bouw van woningen voor de rijkeren. En zijn wij een warm pleiter voor sociale woningbouw in onze gemeente. Woningen voor jongeren, woningen voor ouderen, woningen voor gezinnen. Kortom, wij willen de gemeente zijn waarin het plezierig wonen is voor elke doelgroep!

U kent de ChristenUnie/SGP ook van een goed ingerichte openbare ruimte. Wij willen dat er voldoende groen is in de wijk, dit is overigens ook een nadrukkelijke wens van de bewoners van die wijk. Zij willen een mooie, groene en gezellige wijk. Laten we echt oog blijven houden voor het groen. En vooruitlopend op de DIOR. Kunnen wij hier niet op anticiperen? Kost dit veel extra?

En u kent ons als de partij van de participatie. Laat ik hier een compliment maken. De bewoners kijken er al lang naar uit en het ziet er nu goed uit voor hen. Hun woningen worden vervangen. Daar zijn zij erg blij mee, zo bleek uit navraag bij de bewonerscommissie. Uiteraard zijn er wat zorgen, je laat immers wel een fijne plek achter. Je hebt dan ook vragen als bewoner: wat betekend dit voor de huurprijs? Kunnen wij nog terug naar onze eigen straat? Zijn de huizen wel groot genoeg en komen er voldoende eengezinswoningen? Hebben wij nog ons mooie plekkie in de tuin? Punten die ik heel goed begrijp. De zorgen over verhuizingen zijn reëel. Neem de bewoners nadrukkelijk mee in het proces.

Overall, ja top sociale woningen, vraagtekens bij parkeren, bij bouwhoogte, maar we snappen dat het uit de lengte, de breedte of de hoogte moet komen en alles overziende zijn we  blij met deze ontwikkeling. Blij voor Moordrecht, blij voor de bewoners en blij, dat er een mooie ontwikkeling, waar door bewoners soms lang op is gewacht, nu toch echt van de grond komt!

Dankuwel.