Bijdrage RV 2 dec Visie op Lijkbezorging in Zuidplas 2021

P. Molenaar 1 - Nieuwsberichtdonderdag 03 december 2020

Als opvolging van het in nov 2019 aangenomen beheerplan gemeentelijk begraafplaatsen spreken we nu over de visie op lijkbezorging in Zuidplas.

Als eerste een compliment voor het gelopen participatie traject bij dit onderwerp, top!

Ook kunnen we ons vinden in het uitgangspunt dat het in alle bestaande dorpen het mogelijk blijft om dierbaren te begraven en gedenken.

Verder kan CUSGP zich zeker vinden in de verlaging van het tarief met 30% wat de keuze voor begraven relatief gezien namelijk aantrekkelijker maakt.

Nu inhoudelijk, en bij een vijftal onderwerpen wil CUSGP bij behandeling van deze visie stil staan.

1. kostendekkendheid:

Als we niets doen valt de kostendekkendheid van de begraafplaatsen in 2024 terug naar 68%, momenteel zitten we op 75 %, dus een dalende lijn als we niets doen.

Ondanks een kostendekkendheid van 75% zijn de tarieven voor grafuitgifte zo`n 30 % duurder dan onze omliggende gemeentes.

Landelijk gezien heeft 75 % van de gemeenten geen kostendekkendheid en het gemiddelde van deze kostendekkendheid ligt op 75 %. Kortom in lijn met Zuidplas dus.

CUSGP is geen voorstander van om de tarieven nog verder te verhogen voor een betere kostendekkendheid en zoals zojuist gezegd kiezen wij daarom ook voor scenario 4 namelijk de tarieven te verlagen met zo`n 30 % en investeringen te doen waardoor mogelijk meer mensen voor Zuidplas kiezen om begraven te worden na overlijden.

Wel hebben wij een 2-tal vragen aan de wethouder.

*          Moet er in het RV ook een beslispunt opgenomen worden voor een begrotingswijziging, uiteindelijk wordt het geld wat hier voor gereserveerd is anders besteed dan waar het voor bedoeld was…..

*          Daarnaast de vraag of het scenario 4 ook als beslispunt in het RV moet worden opgenomen. We beslissen nu over deze visie, maar in de visie zelf staan 4 scenario`s…

2.nevengebruik begraafplaatsen:

Laat het duidelijk zijn, wij zijn daar absoluut geen voorstander van. Op een begraafplaats dient rust en eerbied te zijn en een begraafplaats leent zich niet voor allerlei andere activiteiten. Ook het inwonerspanel was op dit onderwerp heel duidelijk, 60 % heeft geen behoefte aan nevenbestemming begraafplaats. Dus ons voorstel is om dit uit de voorliggende visie te halen.

3.gedenkmuur:

Op den duur kan of zal een graf geruimd worden, dit geldt voor zowel een algemeen graf als ook voor een koopgraf. En na zo`n ruiming is er op de begraafplaats geen plek meer waar men de overleden persoon kan gedenken.

Er zijn in het land voorbeelden van gedenkmuren waar de naam van de overleden persoon op vermeld kan worden na het ruimen van het graf. CUSGP is een voorstander van zo`n gedenkmuur op elke begraafplaats en wij dienen daarom een motie in die mede ondertekend is door SP en VVD met als oproep:

De mogelijkheden te onderzoeken voor het plaatsen van een gedenkmuur per begraafplaats in Zuidplas en de raad middels een infonota uiterlijk april 2021 hier over te informeren.

4. natuurbegraafplaatsen:

Op dit moment is het niet mogelijk om begraven te worden op een natuurbegraafplaats. Deze vorm van begraven is sterk in opkomst en ook het inwonerspanel spreekt deze nieuwe vorm van begraven zeker aan.

CUSGP wil graag onderzoeken of een natuurbegraafplaats ook een mogelijkheid is in Zuidplas. Denk hierbij aan bijvoorbeeld op een deel van een bestaande begraafplaats of een geheel nieuwe begraafplaats.

Ook hiervoor hebben wij een motie die mede ondertekend is door SP D66 en VVD met als oproep richting college:

De mogelijkheden te onderzoeken om in de behoefte aan begraven op een natuurbegraafplaats in Zuidplas te voorzien. (dit kan dus een uitbreiding zijn aan een bestaande begraafplaats of een nieuwe locatie voor een natuurbegraafplaats).

De raad middels een infonota uiterlijk april 2021 hier over te informeren.

Wel hierbij de vraag aan de wethouder als de motie wordt aangenomen, ook in te gaan bij het onderzoek naar eeuwigdurendheid. Dit is bij de meeste natuurbegraafplaatsen aan de orde en wat zou dit betekenen voor de kosten die bij een begrafenis hieraan vastzitten.

5. overlast begraafplaats Moerhage:

Als laatste punt willen we aandacht voor de overlast op de begraafplaats Moerhage. Dit kan natuurlijk niet en CUSGP wil dat hier actief op wordt gehandhaafd.

Voorzitter wij sluiten af, wij wachten de antwoorden van de wethouder af op de door ons gestelde vragen en zijn we benieuwd naar de reactie van de wethouder en de andere fracties op deze 2 moties.