Bijdrage vestiging WVG Middengebied

C. van der Spek 2 - Nieuwsberichtdonderdag 20 mei 2021

De vestiging van een WVG in het Middengebied is, gezien alle belangen van de gemeente, ook wel logisch. Wil de gemeente grip kunnen houden op de ontwikkelingen is dit het juiste instrument.

Maar onze fractie beseft ook heel goed dat grondeigenaren door het opleggen van de WVG toch meer met onzekerheid te maken krijgen. Met het opleggen van de WVG hebben de grondeigenaren 1 zekerheid, als ze willen verkopen, moeten ze het eerst aan de gemeente Zuidplas aanbieden. Maar de onzekerheid zit in de tijd. Hoe lang gaat dat duren. Er wordt nu een WVG termijn van 3 jaar opgelegd, waarom een termijn van 3 jaar? En wat gebeurt er na 3 jaar als de grondeigenaar niet verkocht heeft, er geen onherroepelijk bestemmingsplan of omgevingsplan ligt en de WVG vervalt. Hoe gaat het dan verder?  Kan het college daar duidelijkheid over geven?

Voorzitter, onze fractie wil graag dat deze grondeigenaren zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen over hun toekomst. Dus onze fractie roept het college op: Ga met hen het gesprek aan om duidelijkheid te geven.