Bijdrage Detailhandelsvisie gemeente Zuidplas

J. Snoei 2 - Nieuwsberichtwoensdag 09 juni 2021

Vanavond spreken we met elkaar voor de tweede keer over de detailhandelsnota. De vorige keer heeft onze fractie vier punten ingebracht waarvan we kort de essentie nog willen benoemen. Waar dat van toepassing is, gaan we direct in op de aanvullingen die in de tussentijd zijn gedaan.

We hebben als eerste gezegd dat we als fractie van ChristenUnie/SGP vinden dat we voorzichtig moeten zijn met nieuw aanbod buiten de bestaande centra. Wij hechten eraan bestaande locaties te versterken en bij nieuwe initiatieven in eerste instantie in bestaande winkelgebieden naar mogelijkheden te zoeken. De aanvullingen in de nota om door middel van gebiedsvisies in Zevenhuizen en Moerkapelle een meer gedetailleerde uitwerking te maken voor de uitbreiding van het aanbod, vinden wij een passende tussenstap.

De vorige raadsvergadering hebben wij ook het belang dat wij hechten aan een goede samenwerking tussen gemeente, ondernemers en eventuele eigenaren,  en tussen ondernemers onderling benadrukt. We zijn blij met de gedane toezegging van de wethouder dat in het vervolg alle ondernemers – en dus ook buiten de bestaande centra - geïnformeerd zullen worden over de inhoud van nota. En wij gaan er dan ook van uit dat bij de op te stellen gebiedsvisies niet alleen de winkeliersverenigingen betrokken zullen worden, maar alle ondernemers binnen de betreffende dorpskern. Kan de wethouder dat bevestigen?

Bij onze andere aandachtspunten kan ik kort zijn. Vorige vergadering hebben we ook aangegeven dat de zondagsopenstelling in onze fractie nog altijd pijn blijft doen, dat we gerustgesteld waren met de uitkomsten van de uitgevoerde evaluatie maar ook in de toekomst alert zullen blijven op negatieve effecten. En als laatste hebben we verschillende randvoorwaarden benoemd die voor ondernemers belangrijk zijn om goed te kunnen ondernemen (denk aan veiligheid, parkeren, inrichting openbare ruimte). Wij kijken in dit kader dan bijvoorbeeld ook met belangstelling uit naar het onderzoek dat de wethouder heeft aangekondigd rond het parkeerbeleid.

Wat onze fractie betreft staat er op dit moment dus niets in de weg om vanavond met elkaar een besluit over dit voorstel te nemen. Wij zullen instemmen met het beslispunt om deze detailhandelsnota voor de jaren 2020-2025 vast te stellen. Vanaf deze plaats wensen wij het college en met name onze ondernemers veel succes met de uitvoering van alle acties die nodig zijn om onze winkelgebieden vitaal en levendig te houden.