Bijdrage Principebesluit onderzoek opvanglocatie statushouders en asielzoekers

J. Snoei 2 - Nieuwsberichtdinsdag 18 mei 2021

Als u het verkiezingsprogramma van de fractie van de ChristenUnie/SGP erop naslaat, ziet u dat wij een gemeente Zuidplas voorstaan die openstaat voor nieuwkomers. En dat wij statushouders en andere nieuwkomers willen laten integreren in onze gemeente. Het zoeken naar een juiste balans is hierbij vanzelfsprekend belangrijk. En daarom is het goed dat we vanavond ook bij dit onderwerp stilstaan.

Voor de discussie is het wat ons betreft goed om de knip te maken tussen de taakstelling van het COA – als het gaat om de opvang van statushouders en kansrijke asielzoekers – én het verzoek van de provincie aangaande een regionale opvanglocatie. In de beantwoording van onze technische vragen zien wij dat we in 2020 onze taakstelling van het CAO hebben behaald en we voor dit jaar nog zeilen moeten bijzetten. Op het tweede punt lezen we dat het college nu de mogelijkheden verkend van een regionale opvanglocatie en nog geen uitspraak doet over een daadwerkelijke realisatie.

En voorzitter, wij vinden het als fractie belangrijk dat de verkenning in regionaal verband gebeurd en ook op regionaal niveau verder wordt gebracht. Daarmee legt dit naar onze verwachting ook minder druk op onze ambtelijke organisatie. In de bestuurlijke ambitie lezen we overigens ook terug dat de spankracht van lokale gemeenschappen en besturen ook zal worden gerespecteerd. Kan het college zeggen of dit in de praktijk in dit lopende traject ook zo wordt ervaren?

En dan vier andere aandachtspunten die onze fractie belangrijk vindt, naast de in onze ogen noodzakelijke regionale samenwerking:

1. Kijk naar de mogelijkheden om koppelkansen te benutten met de huisvesting van andere doelgroepen. Bezie bijvoorbeeld of de flexibele woningen ook kunnen worden ingezet voor  spoedzoekers, starters, arbeidsmigranten, enzovoorts. Onze fractie ziet hier goede mogelijkheden om verdere invulling te geven aan de raadsbreed aangenomen motie vreemd over flexibele woningbouw van januari vorig jaar.
  2. Onderzoek het draagvlak in onze wijken en dorpen voor een dergelijke opvanglocatie. Daarbij zouden we ook graag van inwoners willen weten of een (eventuele) menging van doelgroepen bijdraagt aan het lokaal draagvlak voor asielopvang. Dat wordt immers wel verondersteld in de Uitvoeringsagenda.
  3. De opvanglocatie wordt geen eiland op zichzelf, maar heeft ook een bredere inbedding nodig. We moeten zorgen voor een goede aansluiting voor wat betreft (vervolg)huisvesting, onderwijs, werk en integratie. Om maar een paar zaken te noemen. Er zijn wat onze fractie betreft ook daarvoor duidelijke afspraken met mede-overheden nodig. Zo kwam afgelopen tijd uit een verkenning van de adviescommissie vreemdelingenzaken naar voren dat er voor de krapte in de zorgsector kansen liggen onder asielmigranten. Zij hebben de juiste diploma’s maar komen niet aan het werk omdat deze niet worden erkend. Het is maar een voorbeeld om het belang van samenwerking te benadrukken die voor een goede inbedding nodig is.
  4. Wat onze fractie betreft denken we op voorhand goed na over de instroom. Richten we ons bijvoorbeeld op gezinnen, welke werknemers zoekt ons lokale bedrijfsleven, enzovoorts. Wij zouden de mogelijkheden om hierop te sturen graag verder onderzocht zien.

Wij roepen het college op – door mee te tekenen met de motie van de VVD op dit punt – om onder andere deze punten nader te onderzoeken. In de eerste plaats aansluitend bij het onderzoek dat nu gedaan wordt, maar zeker als op termijn de kaders voor Zuidplas geschetst gaan worden. Ook worden wij graag tijdig over de uitkomsten van het onderzoek, de vervolgstappen en te nemen besluiten geïnformeerd.