Bijdrage Referentie beeld maatschappelijke voorzieningen

P. Molenaar 1 - Nieuwsberichtvrijdag 08 oktober 2021

Ter behandeling ligt het referentiebeeld maatschappelijke voorzieningen. Deels met het oog op realisatie van het vijfde dorp maar ook met een duidelijke verbinding met de bestaande dorpen. En wat dat laatste betreft, CUSGP is blij met deze verbinding met de bestaande dorpen daar CUSGP staat voor onze dorpen. Ter herinnering, dit is ook de titel van ons huidige verkiezingsprogramma.

Nu inhoudelijk:

Zuidplas staat aan de vooravond van een sterke groei van onze gemeente, denk hierbij onder andere aan het vijfde dorp. De bouw van een heel nieuw dorp is iets unieks in Nederland. En dan kunnen we het maar 1 keer goed inrichten, met voldoende oog op maatschappelijke voorzieningen, wat er juist voor zorgt dat een dorp een hart krijgt, dat een dorp gaat leven.

Met voorliggend referentiebeeld wordt een doorkijk gegeven aan voorzieningen die daarvoor nodig zijn, deels in het vijfde dorp, maar ook deels in de bestaande dorpen.

Voor de onderbouwing van de cijfers is veelal naar inwoneraantal en inwonergroei gekeken, die snapt CUSGP, maar dit roept ook weer vragen op:

Is Zuidplas een doorsnee gemeente in Nederland?

In de ogen van CUSGP gezien niet: Zuidplas is geen Oude Pekela. Zuidplas is een groeigemeente en daar moeten wij als bestuur ook op anticiperen.

En dat betekent, dat wij heel goed moeten kijken naar de ontwikkelingen in onze eigen gemeente maar ook proberen dwarsverbanden te zoeken met soortgelijke groeigemeentes.

2 voorbeelden:

1. De afgelopen jaren zijn div basisscholen te traag meegegroeid met ons inwoneraantal, denk aan ZVH, denk aan NWK en denk aan MKP. Het antwoord op vraag 1 van CUSGP bij dit raadsvoorstel, overigens dank voor de beantwoording zegt u: “voor het domein onderwijs hebben wij een verplichting ten aanzien van de huisvesting. Er kan hier niet boven of onder gemiddeld gescoord worden.”

Dat baart ons juist zorgen: CUSGP wil niet meer meemaken dat er te laat geanticipeerd wordt op inwonersgroei t.o.v. de groei van de scholen, Zuidplas scoort niet gemiddeld op dit gebied.

Vraag aan de wethouder: deelt u deze mening en wat gaat u hieraan doen?

1. Bij de start van het vijfde dorp zal ook goed nagedacht moeten worden over welke bevolkingsgroep zal nu als eerste naar een nieuw dorp trekken? CUSGP vermoedt dat dit in eerste instantie jongeren en jonge gezinnen zullen zijn. Ouderen zullen volgen maar zal waarschijnlijk in een later stadium zijn.

Ook dit geeft weer aan dat Zuidplas niet gemiddeld scoort.

Maar dit nu constaterende, dus welke groep trekt als eerste naar het vijfde dorp, wel de vraag aan de portefeuillehouder hoe hij dit nu ziet? Of moet je nu juist extra investeren in maatschappelijke voorzieningen om zo ook de ouderen in het vroege stadium te  bewegen naar het vijfde dorp? Graag een reactie van de wethouder hierop.

Ook bij de andere domeinen, denk o.a. aan sport en cultuur zien wij een afwijkend gedrag. En wij moeten ons hier de vraag stellen willen wij hier gemiddeld scoren of willen wij maatwerk qua voorzieningen bieden aan onze inwoners/ toekomstige inwoners. CUSGP wil dit laatste, dat kan betekenen dat dit gevolgen heeft voor voorliggend referentie beeld en wij zijn benieuwd hoe de wethouder en de andere fracties hiernaar uitkijken.

Tot slot:

U geeft aan dat kerken niet binnen de criteria van dit referentiebeeld passen. CUSGP wil wel oproepen dat er voor geloofsovertuiging voldoende ruimte en aandacht ook in het vijfde dorp krijgt, kunt u dat toezeggen wethouder?

Samenvattend:

Zuidplas is geen Oude Pekela, kies voor maatwerk in groeigemeente Zuidplas bij de verdere uitwerking van het referentiebeeld en biedt dit maatwerk aan bij de zomernota juni 2023.