Bijdrage behandeling jaren 50 wijk te Moordrecht

Peter Molenaarzaterdag 04 december 2021

December 2020 heeft de raad een besluit over de nota van uitgangspunten jaren vijftig wijk te Moordrecht genomen. Vanavond spreken we op verzoek van enkele fracties hier wederom over.

Hoe komt het nu dat na een unaniem besluit een jaar geleden toch hier weer over gesproken wordt? Voor de duidelijkheid CUSGP vindt het goed dat hier nu nogmaals over gesproken wordt.

In een jaar tijd is er al veel achter de schermen gebeurd voor de realisatie van deze nieuwe wijk, maar wij horen ook geluiden van de omgeving in Moordrecht over o.a. communicatie en participatie.

De volgende 4 onderwerpen wil ik benoemen:

De vastgestelde nota van uitgangspunten

1. Communicatie en participatie
  2. Voortgang proces
  3. Ruimtelijke inpassing aangrenzend aan rijksbeschermd dorpsgezicht
  4. Vastgestelde nota van uitgangspunten

Deze nota van uitgangspunten is inmiddels vastgesteld en ook de intentieovereenkomst is inmiddels getekend. Kortom de trein rijdt en CUSGP wil deze trein niet vertragen. Wel roept CUSGP op om binnen deze nota van uitgangspunten de randen van mogelijkheden op te zoeken zonder de nota van uitgangspunten open te breken.

En ja dan gaat met name de focus van de omwonenden naar de hoogte in dit plan tot 7 bouwlagen, dus kijk zeker wat daar mogelijk is. Maar waak ervoor dat er geen afbreuk wordt gedaan aan de uitstraling van deze nieuw te bouwen wijk. Maw, Beter een wijk met enkele woningen tot 7 hoog met een juiste uitstraling dan een lagere woonwijk die qua uitstraling niet van deze tijd is.

1. Communicatie en participatie

Voorzitter als ons 1 ding het afgelopen jaar wel duidelijk is geworden dan is het dat bij dit plan communicatie en participatie qua beleving tussen enerzijds gemeente en Mozaïek Wonen en anderzijds bewoners en omwonenden een heel groot gat zit.

In onze ogen moet dat echt beter en CUSGP heeft 3 vragen hierbij aan de wethouder: herkent u dit verschil in beleving, hoe kan dit nu en wat gaat u eraan doen?

2. Voortgang proces

Voorzitter, wij horen van inwoners van Moordrecht dat er elke week woningen worden dichtgetimmerd, betekent dus dat de wijk er niet fraaier op wordt en dat begrijpen we. We zitten in aanloop naar een sloop en bouwproces. Maar toch wil CUSGP hier oproepen voor grote voortgang in dit project om verpaupering en verloedering zoveel mogelijk tegen te gaan. Ook vraagt CUSGP aandacht voor de veiligheid van deze wijk ook met het oog op oud en nieuw denkend aan de leegstaande panden.

3. Ruimtelijke inpassing aangrenzend aan rijks beschermd dorpsgezicht

Deze nieuwe wijk komt pal naast het rijks beschermde dorpsgezicht van Moordrecht. Geen woord in de huidige nota van uitgangspunten over dit rijks beschermde dorpsgezicht.

CUSGP vindt het belangrijk dat de nieuwe wijk qua uitstraling aansluit bij het aangrenzende rijks dorpsgezicht Moordrecht. Wij dienen daarom een motie in, mede ondertekend door D66 met als oproep aan het college: