Bijdrage schoollocaties

Cock vd Spekwoensdag 01 december 2021

Bijdrage Herontwikkeling Schoollocaties Moerkapelle

Toen in 2019 in Moerkapelle de Bredeschool is geopend , kwamen de oude locaties vrij voor herontwikkeling. Al eerder is onze fractie daar aandacht voor gaan vragen. In 2018 heeft CU/SGP zelf een klein onderzoek gehouden en de uitkomsten daarvan in een rapport aangeboden aan wethouder Hordijk. In april 2019 hebben we schriftelijke vragen ingediend en in november 2020 is er een infonota gekomen naar de raad over de stand van zaken rondom de herontwikkeling. En nu ligt er een voorstel om te komen tot herontwikkeling. En dat na een mooi gelopen participatietraject waar onze inwoners mee hebben kunnen denken over wat er ontwikkeld moet worden. Voorzitter, onze fractie is blij dat er nu een voorstel ligt. Al had het wat ons betreft nog wel sneller gemogen. Maar toch, chapeau voor dit college en de ambtenaren.

18 sociale- en middeldure huurwoningen op de Rehobothlocatie en 6-7 starterswoningen op de Keijzerschoollocatie. En dat met instemming van de meeste inwoners van Moerkapelle zoals blijkt uit de participatie rapporten.

En niet alleen de woningen, maar ook de keus voor het vele groen. Hiermee wordt het dorps wonen versterkt. En wordt rekening gehouden met klimaatadaptatie en biodiversiteit, twee zaken die CU/SGP aan het hart gaan.

Voorzitter, we dachten allen dat er een mooi en goed participatietraject was gelopen. Maar blijkbaar is dat ook anders ervaren, gezien de reacties van de insprekers. De verwachtingen van de participanten, in ieder geval bij de Rehobothlocatie, waren anders dan van de gemeente. Voorzitter, we zien dan ook graag dat het college een evaluatie houdt van het tot nu toe gelopen participatietraject. Hoe hebben de inwoners dat ervaren en wat kunnen we ervan leren? Wat CU/SGP betreft hoeft dit de herontwikkeling verder niet te vertragen. Maar roept het college wel op om bij de uitwerking van het BP de inwoners goed te betrekken met vooraf afgestemde verwachtingen. Graag een reactie van het college.

Voorzitter, deze woningen kunnen allemaal ontwikkeld worden door een flinke bijdrage vanuit de gemeente. En wat onze fractie nu absoluut niet wil is dat bij de starterswoningen mensen de mogelijkheid hebben om te gaan speculeren met deze woningen. Snel geld willen verdienen aan woningen die met een bijdrage van de gemeente gebouwd gaan worden. We weten uit de Nota Grondbeleid, die in juni jl is vastgesteld, dat het college  plannen heeft  om met een zelfbewoningsplicht en anti speculatiebeding te komen. Maar CU/SGP wil niet het risico lopen dat hier een aantal woningen tussen de verschillende regelingen door gaan glippen. En daarom dient CU/SGP een motie in om voor deze woningen al een regeling te treffen om zelfbewoning te verplichten en speculatie te voorkomen. Deze motie is mede ondertekend door CDA, PvdA/GL, SP, NEZ, D66 en VVD.