Onroerende Zaakbelasting 2023

Ard Bakkerwoensdag 30 november 2022

De OZB ligt altijd onder een vergrootglas, dat weten we.  Dit keer werden we verrast door een verrassende wending: 4% stijging in plaats van de eerder afgesproken 2,4%. Daarom – samen met de VVD – een amendement en motie.

Waarom?

• ChristenUnie/SGP wil lage lokale lasten.
  • ChristenUnie/SGP wil geloofwaardig zijn richting de inwoners;
  • ChristenUnie/SGP wil dat de methode van OZB berekenen nauwkeurig is;

Punt 1. Lage lokale lasten

Volgens ons verkiezingsprogramma – en overigens ook volgens het coalitieakkoord – is het streven om de OZB met niet meer dan de inflatie te laten stijgen. De index die we daarvoor hebben afgesproken is 2,4%.

De trend is al een aantal jaar zichtbaar dat de lokale lasten in Zuidplas minder hard stijgen dan in veel andere gemeenten. Die trend houden we graag vast.

Punt 2. Geloofwaardig richting de inwoners

Bij het aanbieden van de begroting heeft de gemeente – zoals met de raad was afgesproken – 2,4% OZB-verhoging gecommuniceerd. Een mooi en welkom percentage gezien de torenhoge inflatie van dit moment!

Nu bepalen we de tarieven die straks op de aanslag komt en blijkt de stijging fors hoger uit te vallen.

Stelt u zich eens voor dat u naar De Efteling gaat met uw gezin. Vooraf is u verteld dat het € 25 p.p. is. Maar de parkeerplaats is vandaag wat minder vol, en om de geraamde opbrengst toch te kunnen halen moet u € 30 betalen om binnen te komen. Minder auto’s op de parkeerplaats is toch risico Efteling en niet risico bezoeker? Daarom ook een amendement waarmee de stijging op de afgesproken 2,4% kan blijven.

Punt 3. Voortaan nauwkeuriger berekenen

We hebben een goed uitgedacht systeem dat er voor zorgt dat bedrijven en woningeigenaren altijd met dezelfde OZB verhoging te maken krijgen. Gelijke monniken gelijke kappen en dit systeem blijft wat ons betreft gewoon staan!

Maar het komt wel uit de tijd dat er nog weinig groei was in Zuidplas. Nu is de inschatting van de groei zo belangrijk dat een afwijking – in dit geval alleen bij bedrijven – er voor zorgt dat het met de raad afgesproken kader volledig buitenspel wordt gezet. Dat kan niet de bedoeling zijn. Daarom dienen we samen met de VVD een motie in om in de begroting vanaf volgend jaar de gerealiseerde groei als uitgangspunt te nemen. Dan wordt dit voorkomen.