Bijdrage Knibbelweg Oost

Peter Molenaarwoensdag 07 juni 2023

Een plan dat dateert van voor de fusiegemeente Zuidplas. Dit plan kent dus een lange voorgeschiedenis. Ik zal u de geschiedenis en de verdere details voor nu besparen.

Drie zaken wil CUSGP aanstippen bij dit voorliggende BP:

• Laten we maar gelijk met een pijnpunt beginnen. Motie 308: een mogelijke ontsluitingsweg bij eventuele verplaatsing van Nijverheidcentrum in de verre toekomst. De ontwikkeling van de BP KO maakt het niet meer mogelijk om deze weg over deze fase van BP KO in de toekomst te leggen.

Een betere doorstroming rond ZVH blijft CUSGP benoemen. Het staat dagelijks vast op de N219. Hier moeten we oog voor hebben en zeker ook een oplossing voor zoeken.

• Gasloos bouwen bedrijven en logistiek. Hier zijn we wel in verwarring gebracht. De zekerheid die we dachten te hebben uit beantwoording van technische vraag 3 waar het antwoord is: “ja de bebouwing (logistiek en bedrijven) wordt volgens de nieuwe BENG-eisen uit het bouwbesluit zeer energiezuinig en gasloos uitgevoerd”

Echter naar aanleiding van de behandeling in de programmacommissie waar de vraag (nogmaals) is gesteld, kan gasloos bouwen voor bedrijven en logistiek geborgd/ afgedwongen worden? Is het antwoord nu: “nee de gestelde ambitie is hoger dan juridisch afgedwongen kan worden”

Voorzitter, wij zijn hem kwijt, wat is het nu?

• Beperking zichtlijnen nieuwe ontwikkeling BP KO. Bij de nieuwe bedrijventerreinen voor vijfde dorp worden deze ook zoveel mogelijk landschappelijk ingepast. Het lijkt ons ook goed om dit bij dit BP ook te doen. Dit ook in lijn met een eerder aangenomen motie hierover bij de nota van uitgangspunten.

Wat we precies willen is duidelijk, namelijk bij het opstellen van een inrichtingsplan rekening houden met doorbreken van de zichtlijnen voor de bewoners van Koningskwartier en Vijfde dorp.

Hiervoor hebben wij een motie opgesteld met als dictum:

De gemeenteraad d.m.v. een informatienota op de hoogte te houden van de verdere uitwerking van dit bestemmingsplan en het op te stellen inrichtingsplan voor het definitief worden van dit inrichtingsplan