Bijdrage gewijzigd vaststellen bestemmingsplan herziening Zuidplaspolder 2

Peter Molenaarwoensdag 07 juni 2023

Bestemmingsplan herziening Zuidplaspolder 2. Dit dossier kent al een lange geschiedenis. En in feite is deze hele geschiedenis voor het nu voorliggende gebied in 3 zinnen samen te vatten.

1. Oorspronkelijke plan was realisatie Intratuin en aanleg Rottelaan
  2. Intratuin is gerealiseerd, Rottelaan is afgeblazen
  3. De rest percelen staan waar de Rottelaan op zou komen, staan in werkboek Oostland te boek als kernglastuinbouwgebied

En bij dat laatste wringt de schoen. Deskundigen vanuit de glastuinbouwsector geven aan dat deze restpercelen geen toekomstbestendig glastuinbouwgebied kunnen zijn. Echter in het werkboek staan ze nog wel zo te boek.

Inmiddels begint dat ook te dagen bij de Provincie ZH en er lijkt wat beweging te komen wat kan leiden tot aanpassing Provinciale Verordening. Echter dit heeft wel tijd nodig maar die is er in feite niet daar er ook een ingebrekestelling met als datum 1 juli voor ligt.

De handreiking gedaan door betrokke partij aan ons als raad en zojuist ook verwoord door inspreker lijkt ons een uitstekend voorstel.

Hoe dit verder procedureel precies moet, daar er nu een BP ter vaststelling nu voor ligt laat ik graag aan de deskundigen over. Maar CUSGP wil deze handreiking graag oppakken en dit zeker een kans geven.

Afsluitend wel enkele opmerkingen over het proces.

• Dit hele dossier duurt veel te lang. En als we dit BP wel vaststellen is onze inschatting dat er weer een gang naar de RvS gemaakt gaat worden.
  • Ook lopen/ liepen de contacten tussen gemeente en belanghebbenden stroef.

Wij lazen dat in de mail, we hoorde het van de inspreker en we lazen het in de nota van beantwoording.

• Gelukkig herkent en erkent de gemeente dit ook. Maar dit moet echt wel beter! Deze ondernemers hebben te maken met oorspronkelijke plannen die niet doorgingen. Nu moet de gemeente maar ook de Provincie dit netjes, zorgvuldig maar zeker ook snel oplossen. De gedane handreiking is hiertoe een eerste aanzet…..

2 vragen rest ons:

De inspreker heeft het over vier maanden en in de antwoorden op onze gestelde vragen wordt een termijn van 1 à 1,5 jaar genoemd. Hoe zit het college dit?

Hoe dit verder procedureel precies moet, daar er een BP ter vaststelling nu voor ligt?