Bijdrage Raadsvoorstel Nota Omgevingskwaliteit Zuidplas

Johan Snoeizaterdag 01 juli 2023

Met de voorliggende Nota Omgevingskwaliteit zetten we weer een stap voor de invoering van de Omgevingswet. En we geven verdere invulling aan onze ambities voor een aantrekkelijk Zuidplas. Als fractie van de ChristenUnie/SGP staan we nog altijd volledig achter de keuze voor de consoliderende-onderscheidende strategie die we in 2019 als raad hebben gekozen. Dat de omvorming van de huidige Welstandsnota naar de Nota Omgevingskwaliteit daarmee nagenoeg beleidsarm gebeurt, kunnen wij goed volgen.

Onze fractie maakte zich bij het lezen van de nota en alle bijlagen echter wel wat zorgen of het ons ook voldoende lukt om onderscheidend te zijn. In onze bijdragen de afgelopen jaren hebben wij steeds benadrukt dat we ons willen onderscheiden op de participatie en communicatie met onze inwoners en ondernemers, en op het verminderen van regels. Vandaar ook onze technische vragen op deze onderwerpen (dank ook voor de beantwoording).

Wij vinden het positief dat de participatie bij het opstellen van deze nota breed is ingestoken. Wij zien de uitdaging voor wat betreft participatie en communicatie nu vooral ontstaan in de gebieden waar veel gaat veranderen of waar juist meer nodig is om de veranderingen mogelijk te maken. Duidelijkste voorbeeld hierbij is het Rijks beschermd dorpsgezicht in Moordrecht. Wij lezen in de stukken ook duidelijk de behoefte aan meer contact met de gemeente bij ontwikkelingen en een zichtbare gemeente. En we roepen het college dan ook vanavond op – juist ook gegeven de soms uiteenlopende standpunten – om steeds in gesprek te blijven, met de belanghebbenden bij ruimtelijke ontwikkelingen mee te denken en met elkaar te blijven zoeken naar oplossingen als er knelpunten ontstaan. Graag een reactie van het college.

Onze fractie vindt het belangrijk om te blijven nadenken over onze procedures en te kijken of er ruimte is om met minder regels toe te kunnen. De evaluatie van het huidige welstandsbeleid om te kijken waar dit eenvoudiger, duidelijker en toegankelijker kan, waarderen wij. Ook denken wij dat het invoeren van vier regieniveaus gaat helpen om te doen wat nodig is, en duidelijk te maken waar vooral de verantwoordelijkheid ligt om de omgevingskwaliteit, en de verschillende karakters van onze dorpen te behouden en waar mogelijk te versterken.

En voorzitter, tot slot. De Nota Omgevingskwaliteit vinden wij helder geschreven. Het biedt een mooi inzicht in de historie van onze dorpen en hoe de ontstaansgeschiedenis van deze omgeving nog altijd zichtbaar is in onze leefomgeving. Soms leest het ook wel als “te mooi om waar te zijn”. Als voorbeeld een citaat van pagina 72 over de Reigerhof: “Dit winkelcentrum vervult samen met de bibliotheek, het politiebureau en het raadhuis de centrumfunctie van Nieuwerkerk aan den IJssel”. Vooral dat politiebureau voorzitter, was het maar waar. Dat dit (gemeente)huis op de volgende pagina een “in meer of mindere mate, markant gebouw” wordt genoemd, wat “relatie zoekt met het winkelcentrum”, leert onze fractie met een andere bril naar de omgeving te kijken. Gezien alle ontwikkelingen in onze gemeente, willen we hiermee vooral vragen aan het college om de omschrijvingen van de verschillende gebieden bij volgende versies steeds even na te kijken zodat dit overeenstemt met de werkelijke situatie.

Onze fractie kan instemmen met het vaststellen van deze nota omgevingskwaliteit. Daarnaast onze dank voor het toevoegen van het beslispunt voor het vaststellen van de “nota van beantwoording zienswijzen en wijzigingen”.

Dankuwel.