Bijdrage besluitvorming BP

Peter Molenaarwoensdag 15 mei 2024

Vanavond moet er een besluit genomen worden over BP 5e dorp.

20 jaar geleden is er een besluit genomen om te gaan bouwen in de ZPP. Via de nota ruimte // Interregionale Structuur Visie // fusie gemeente Zuidplas // Bid // Masterplan // Nota Van Uitganspunten dan nu het voorliggende BP.

Dinsdag 23 april j.l. is CUSGP uitgebreid ingegaan op allerlei zaken, u kunt dat op uw gemak nog eens terugkijken of terug lezen. we gaan dit vanavond niet herhalen.

Voor de CUSGP gaat het om de volgende kern:

Het doel van dit BP is twee ledig namelijk:

• Het bouwen van woningen, woningen die 20 jaar geleden al nodig waren en nu nog meer nodig zijn
  • Het ordenen van de Zuidplaspolder en op deze manier duidelijkheid bieden aan huidige inwoners en ondernemers in de ZPP

Beiden doelen moeten we voor ogen houden, het tekort aan woningen is probleem nr 1.

CUSGP wil bijdragen aan het mede oplossen van het woningtekort.

Daarnaast zal dit BP zorgen voor het ordenen van het gebied en hiermee nadrukkelijk ontwikkelingsperspectief bieden. Dit BP zorgt voor sturing en regie op de planontwikkeling.

Nu stoppen of vertragen is in de ogen van CUSGP echt geen optie:

• WVG gaat verlopen, met grote financiële gevolgen
  • We geven de regie uit handen
  • Stoppen betekent ook dat we bestuurlijke partners en andere partners bestuurlijk heel veel uit te leggen hebben
  • De kans is dan ook levensgroot dat de Provincie of het Rijk, of onze buurgemeente Rotterdam de ontwikkeling overnemen.

Daar bovenop het belangrijkste punt:

Stoppen of vertragen geeft langer onzekerheid aan de inwoners, ondernemers en grondeigenaren in het gebied, dit is dus geen oplossing en hier help je hen niet mee. Uiteindelijk zal vroeg of laat dit plan doorgaan! Wat CUSGP betreft nemen we dat besluit nu!

Het voorliggende BP heeft CUSGP getoetst aan haar verkiezingsprogramma “de kracht van samen”

en ja 3 weken geleden heeft CUSGP ook haar zorgen geuit en ook kritische geluiden laten horen en die zorgen hebben we ook nu.

Wij hebben de vinger gelegd bij bereikbaarheid, bos, hoe wordt een dorp dorps, communicatie / participatie, HHSK, financiën, extern advies.

Wij hebben dan ook zelf, naast de moties en amendementen die we steunen of ook mee tekenen, een viertal moties ingediend, sommige hiervan mede ingediend door D66 en groep Pouwels en we verwachten dat u als raad deze moties steunt.

Het is goed om aan te geven hoe wij de moties en amendementen van de andere partijen wegen in onze besluitvorming. Wij gebruiken daarvoor de volgende criteria:

-  Juridische houdbaarheid

-  financiële gevolgen

-  Onzekerheid gebied

-  Gelijke monniken en gelijken kappen (d.w.z. gelijkheid voor inwoners en ondernemers in alle dorpen)

- de consequentie van het amendement of de motie mag geen afbreuk doen aan de stip op de horizon en hoofdplan

Op 2 majeure onderwerpen wil CUSGP kort ingaan, de zojuist aangeboden petitie en woningbouw, maar voor ik dat doe het volgende:

De afgelopen tijd was het vooral het onderwerp 5e dorp wat het nieuws haalde, Maar laat duidelijk zijn, wij als CUSGP zijn niet alleen bezig met het 5e dorp. Voor de bestaande inwoners in de andere vier dorpen zijn wij ook aan de slag en zullen wij ook aan de slag blijven.

Dan zoals beloofd naar de petitie en woningbouw:

Petitie:

740 handtekeningen geven een duidelijk signaal af, we begrijpen de emoties en CUSGP had graag gezien dat bestuur en inwoners dichter bij elkaar stonden, dat is helaas niet het geval.

Hier moet aan gewerkt worden vandaar ook 1 van onze moties. Maar CUSGP is er van overtuigd dat uitstel of afstel onze inwoners, ondernemers en grondeigenaren niet verder zal helpen.

Uiteraard moeten de zaken in orde en met respect voor elkaars belangen worden geregeld.

Wel roepen wij een ieder op, zowel u als inwoner en ondernemer, maar ook het college om met respect voor elkaars positie elkaar op te zoeken en tot het uiterste te gaan om overeenstemming te bereiken.

CUSGP vindt dit BP een moeilijk en groot besluit, maar wel in lijn met wat wij willen met dit gebied.

CUSGP kiest voor duidelijkheid en neemt haar verantwoordelijkheid vanavond middels dit BP en moties en amendementen.

En ik richt mij tot de ondertekenaars van de petitie, u mag ons als raad, u mag ons als CUSGP aan dit alles houden.

Woningbouw:

Ik heb de afgelopen weken ook de tijd genomen om diverse vakbladen voor raadsleden te lezen en in elk vakblad staat woningbouw, woningnood prominent op de voorpagina:

• Binnenlands Bestuur:
  • Vakblad Nederlandse Gemeente:
  • Binnenlands Bestuur:

Ook onze mailbox als raadsleden stroomt wekelijks vol met berichten over woningbouw - woningnood – sociale woningbouw – flexwonen en noem maar op.

Kortom: extra woningen zijn noodzakelijk en laten wij nu uitvoering geven aan een besluit, dat we 20 jaar geleden feitelijk al hebben genomen

Zijn we er met dit BP? Nee, we kunnen niet in de toekomst kijken. We praten over een tijdshorizon van 20 jaar en in de komende 20 jaar zullen onderdelen van het majeure en ambitieuze plan ongetwijfeld  worden bijgestuurd op nieuwe ontwikkelingen en nieuwe inzichten.

Politiek is niet voor angstige bestuurders, maar voor verantwoordelijke bestuurders die verantwoorde besluiten nemen en die ook durven nemen.

CUSGP neemt haar verantwoordelijkheid en ik doe een beroep op alle andere fracties om hier ook uw verantwoordelijkheid te nemen.

Laten we met elkaar de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Aan de slag gaan om een mooi dorp te realiseren waar het prettig wonen, werken en recreëren is.

Ik begon mijn betoog met 20 jaar geleden. In 2004 nam het Rijk haar verantwoordelijkheid met de nota Ruimte. In de afgelopen 20 jaar heeft de gemeente Zuidplas haar verantwoordelijkheid genomen en ook vandaag wil CUSGP haar verantwoordelijkheid weer nemen.

Afsluitend en ik richt mij tot de Provinciale en Landelijke Overheid: 20 jaar geleden nam u uw verantwoordelijkheid, Zuidplas neemt nu haar verantwoordelijkheid en wij vragen u om ook nu uw verantwoordelijkheid weer te nemen. Zorg net als uw voorgangers bij de drooglegging van deze polder in de 19e eeuw dat deze majeure ontwikkeling mede door het Rijk + Prov planologisch en financieel mogelijk gemaakt wordt.

Dank u wel!