Belastingkwijtschelding minimuminkomens
dinsdag 22 april 2014 In de raadsvergadering van dinsdag 22 april ging over de mogelijkheid om gemeentelijke belastingen kwijt te schelden voor inwoners. Bert Doek diende namens de ChristenUnie/SGP samen met de PvdA/GroenLinks een amendement in.
Voorzitter,
In Nederland hebben we met elkaar een inkomensondergrens afgesproken waarboven mensen geacht worden de noodzakelijke kosten van het bestaan te kunnen dragen: het bijstandsniveau. Dat is geen vetpot en het vraagt vaak veel creativiteit om met dat inkomen het hoofd boven water te houden.
In de gemeente Zuidplas hebben we mede daarom met elkaar vastgelegd dat inwoners die van een inkomen op bijstandsniveau moeten rondkomen in aanmerking komen voor kwijtschelding van het vaste tarief van de afvalstoffenheffing. De ChristenUnie/SGP-fractie vindt dit terecht en wil de maximale wettelijke ruimte vertaald zien in de lokale verordening.
De verruiming van de kwijtscheldingsmogelijkheid voorkomt dat:
- ZZP-ers
- AOW-ers en
- mensen die vanuit de bijstand gaan werken en een beroep doen op de kinderopvang
worden benadeeld ten opzichte van andere groepen. Het gaat hier in alle gevallen om huishoudens die van een minimuminkomen moeten rondkomen.
Het raadsvoorstel dat nu voorligt regelt met terugwerkende kracht tot 1 januari 2013 een verruiming van de kwijtscheldingsmogelijkheden. Echter, de wet biedt deze mogelijkheid voor kleine ondernemers, zoals ZZP-ers, al vanaf 1 april 2011 en voor de andere in het voorstel genoemde groepen vanaf 1 januari 2012. En dat is niet voor niets. Het gaat hier immers om huishoudens met een minimaal besteedbaar inkomen.
Daarom hebben we via de technische vragenronde het college gevraagd of de regeling ook eerder, bijvoorbeeld vanaf 1 januari 2012, kan ingaan. Hierop is door het college bevestigend geantwoord. Voor onze fractie is dat reden om via een amendement voor te stellen de regeling te laten gelden vanaf het moment dat de wet daarvoor de mogelijkheid biedt. Daarmee wordt invulling gegeven aan het gehanteerde uitgangspunt van de afgelopen jaren om een zo ruimhartig mogelijk minimabeleid te voeren.
Op basis van inschattingen van het college gaat het om maximaal acht kwijtscheldingsverzoeken per jaar. Dat betekent dat de financiële consequenties voor de gemeente heel beperkt zijn, maar voor de betreffende burgers en ondernemers betekenisvol.
Ik hoor graag de reactie hierop van het college en de andere fracties.
Bert Doek
Amendement ingediend op 22 april 2014 bij agendapunt 6, het raadsvoorstel:
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2014.
Voorgesteld wordt om:
het beslispunt te vervangen door:
- De regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2014 vast te stellen.
Artikel 5 van de regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2014 te vervangen door:
- Artikel 1, artikel 2 en artikel 3 treden in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2012. Artikel 4 treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 april 2011.
Toelichting:
Met dit amendement wordt de regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen verruimd vanaf het moment dat dit wettelijk mogelijk is. Daarmee is het voorstel in lijn met het gehanteerde uitgangspunt van de afgelopen jaren om een zo ruimhartig mogelijk minimabeleid te voeren, waaronder het voeren van het ruimst mogelijke kwijtscheldingsbeleid.
De financiële consequenties van dit amendement zijn beperkt te noemen. In het raadsvoorstel wordt uitgegaan van een toename van het totaal aantal kwijtscheldingsverzoeken met 8 stuks per jaar, waarvan naar verwachting maximaal 5 door kleine ondernemers worden ingediend. Als dit wordt vertaald naar 2012 en 2011 betekent dit voor 2012 een verwachte toename van 8 en voor 2011 maximaal 5 kwijtscheldingsverzoeken.
ChristenUnie/SGP PvdA/GroenLinks
Bert Doek Pieter Beeldman