Bijdrage Gemeenschappelijke regeling IJsselgemeenten
dinsdag 24 juni 2014 In de raadsvergadering van dinsdag 24 juni ging het over de gemeenschappelijke regeling IJsselgemeenten die alles te maken heeft met de nieuwe participatiewet. Dico Bac gaf in zijn bijdrage aan voor samenwerking te zijn, maar ook kritische kanttekeningen te willen plaatsen.
Voorzitter, raadsleden, wethouders,
Vanavond vraagt het college toestemming om een bestuursovereenkomst aan te gaan met als doel deel te nemen aan de GR IJsselgemeenten. Allereerst wil ik bedanken voor de snelle en uitgebreide beantwoording van onze vragen.
De komst van de participatiewet, per 1 januari 2015, dwingt ons om te komen tot een organisatie op het gebied van Werk en Inkomen die in staat is om de inwoners van de gemeente Zuidplas zo goed mogelijk te helpen. Juist in de veranderende omstandigheden. Dit voorstel beoogt dit doel. Regionale samenwerking en afstemming kan hierbij een goed middel zijn om dit doel te bereiken. De beoogde samenwerking met de IJsselgemeenten is, gezien de werkgelegenheidskansen en de schaalgrootte voor de hand liggend. Onze fractie (ChristenUnie/SGP) is voorstander van samenwerking, maar heeft op dit voorstel echter nog wel een aantal kritische kanttekeningen. Te weten:
1. Het bestuurlijk proces
Dit raadsvoorstel vraagt ons eigenlijk om deel te gaan nemen aan een Gemeenschappelijke Regeling zonder dat we over de inhoud hebben mee kunnen denken en zonder dat we de inhoud kennen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de mogelijkheid om uit te treden? Onze bevoegdheid om een Gemeenschappelijke Regeling inhoudelijk te toetsen wordt met het voorstel van een Bestuursovereenkomst omzeild. Het proces is gegaan in de omgekeerde volgorde: eerst de vorm en de inhoud moet nog komen. Onze fractie had eerst beleid willen vaststellen en daarna de vorm erbij willen zoeken. De tekst van de Gemeenschappelijke Regeling had met dit Raadsvoorstel meegestuurd moeten worden. Wethouder, kunt u toezeggen dat de beleidsvrijheid die er is op dit onderwerp nog volledig benut kan worden? En dat dit Zuidplasbeleid in de praktijk adequaat en efficiënt kan worden uitgevoerd door de nieuwe Regionale Sociale Dienst?
2. Inhoud van het onderwerp
- De vier voorwaarden van oktober 2013 zijn voor onze fractie niet beter beantwoord dan toen had gekund, het uitstel heeft dus niet geleid tot een meer inzicht.
- De financiële argumentatie om te komen tot een Gemeenschappelijke Regeling is flinterdun (een uiteindelijk financieel voordeel van ongeveer €40.000,-/2,5% t.o.v. een begroting van € 1,6 miljoen is zeer beperkt en gezien eerdere ervaringen zou het ook wel eens een nadeel van € 40.000,- kunnen gaan worden. De € 300.000,- korting van het Rijk als strafmaatregel lijkt van de baan).
- Ook de kwaliteit van de dienstverlening en de efficiëntie van de huidige organisatie t.o.v. de gemeenten Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel geeft geen noodzaak tot samenwerking (voor onze fractie zijn de kwetsbaarheid en de extra uitdagingen door de komst van de Participatiewet wél redenen om op zoek te gaan naar samenwerking).
- Onze fractie mist de inhoud, vanaf 1 januari aanstaande komt er een grote groep (Wajong, 150 voormalig WSW'ers) mensen met afstand tot de arbeidsmarkt bij. Is de Regionale Sociale Dienst in staat deze mensen goed te helpen en hoe verhoudt zich dit met onze huidige verbonden partij op dit gebied, Promen, die dit najaar komt met een visie op de Participatiewet?
- De door ons gewenste verbinding met de Wmo en de participatiewet loopt gevaar door deze in twee verschillende regio’s onder te brengen.
- Onze fractie vind het van het grootste belang dat er nauw wordt samengewerkt met de werkgevers uit onze eigen gemeente (waarbij de 3 r’s van Risico, Rato en Rompslomp doorslaggevend zijn).
- Onze fractie zou ook graag de mogelijkheden op de arbeidsmarkt willen blijven benutten van andere regio’s (zoals Lansingerland/Zoetermeer (Bleizo) en Waddinxveen (glasparel+), gezien de ontwikkelingen daar; raakt dit hierdoor niet uit beeld?).
- -Eén cliënt, één loket, is belangrijk; loopt een inwoner van onze gemeente nu niet het risico om toch bij verschillende loketten terecht te komen.
Dit raadsvoorstel illustreert nogmaals de noodzaak om direct aan de slag te gaan met het maken van beleid in dienst van onze inwoners, er is al veel te lang getreuzeld.
Met dit raadsvoorstel gaan we op een glijbaan zitten, waar nog aan gebouwd moet worden en waar we niet van weten in welk bad we uit komen. Wordt het een lekker warm bad of moeten we de “Jägermeister” koud zetten?
Dico Bac