Bijdrage Jaarstukken 2013
dinsdag 24 juni 2014 Aart Slobbe besprak als financieel specialist van de ChristenUnie/SGP-fractie de jaarstukken 2013 in de raadsvergadering van dinsdag 24 juni. Daarbij blikte hij terug op de vorige collegeperiode en liet zijn zorgen blijken voor de komende tijd. Zijn conclusie: geen applaus bij het rekeningresultaat van 1 miljoen euro.
Voorzitter, leden van de Raad,
De jaarstukken 2013 kunnen beschouwd worden als het testament van het eerste College van de Gemeente Zuidplas. Zij bevatten voldoende stof voor een uitgebreide reflectie. Onze fractie zal het echter kort houden.
Wat betreft de in de achterliggende jaren geleverde prestaties hebben we vooral gekeken naar de Eindevaluatie Collegeperiode 2010-2014, die eind januari aan de (vorige) Raad is toegezonden (RIB 4/2014). Daaruit blijkt dat de meeste punten uit het Coalitie- en Collegeprogramma gerealiseerd dan wel in uitvoering zijn. Daarvoor past een welgemeend compliment.
Wij vinden het wel jammer dat de vertaalslag van de gerealiseerde beleidsprestaties 2013 naar het Jaarverslag 2013 niet of nauwelijks te maken valt. Wij roepen het nieuwe College dan ook op om het Collegeprogramma 2014-2018 nadrukkelijker te koppelen aan Begroting en Jaarverslag, zodat de Raad beter invulling kan geven aan zijn controlerende taak. De bij het Collegeprogramma gevoegde planning levert daarvoor een goede basis.
De financiële positie van de gemeente heeft zich in de afgelopen jaren aanzienlijk minder gunstig ontwikkeld dan in 2010 werd voorzien. De gevolgen van de economische crisis zijn tot op de dag van vandaag zichtbaar in de fors verslechterde vermogenspositie van de gemeente. Desastreuze vraaguitval op de onroerend goed markt heeft de ontwikkeling van de Zuidplaspolder op z’n minst aanzienlijk vertraagd en op onderdelen volledig achterhaald. Aan de hand van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties heeft het College de financiële gevolgen in kaart gebracht. Verliesvoorzieningen die hun weerga in de geschiedenis van Zuidplas en haar rechtsvoorgangers niet hebben gekend, waren het resultaat. Gelukkig lijkt het tij zich wat te gaan keren en kan een deel van de getroffen voorzieningen in de komende jaren waarschijnlijk alsnog weer vrijvallen.
Niet alleen de stagnatie van de Zuidplasontwikkeling heeft de vermogenspositie aangetast, ook op andere projecten moest fors worden toegelegd. Ik noem slechts de renovatie van de Ambonwijk en sportlocatie Kleine Vink. Bezuinigingen op de Algemene Uitkering en andere financiële tegenvallers noopten College en Raad tot het doorvoeren van omvangrijke bezuinigingen. Zuidplas heeft de broekriem moeten aanhalen en onze inwoners werden in de portemonnee geraakt door een extra verhoging van de OZB.
Maar zijn we er nu? Wie naar het resultaat over 2013 kijkt, zou geneigd zijn deze vraag positief te beantwoorden. Onze fractie heeft daar toch een andere kijk op.
Diegenen van u die aanwezig waren tijdens de vergadering van Planning & Control van 11 juni jl. en die de antwoorden op de gestelde vragen hebben bestudeerd, weten waar onze kritiek zich op toespitst. Ik hoef dat nu niet te herhalen. In dat kader hebben wij ook gefronste wenkbrauwen bij het accountantsrapport. Met name t.a.v. de vraag of de uitgangspunten voor de toerekening van baten en lasten aan het boekjaar wel correct zijn toegepast. Als ik ‘frictiekosten’ noem, begrijpt u wat ik bedoel. En dat is slechts een voorbeeld. Het is eigenlijk te triest voor woorden dat in de P&C vergadering voorgesteld moest worden om met elkaar nog eens diepgaand van gedachten te wisselen over de vraag hoe de Financiële Verordening ex artikel 212 Gemeentewet geïnterpreteerd en toegepast moet worden.
Van onze fractie dus geen applaus bij het gepresenteerde positieve rekeningresultaat 2013 van circa € 1 miljoen.
Bij het voorstel ten aanzien van de bestemming van het resultaat plaatsen wij tot slot twee kanttekeningen:
- Onze fractie heeft in december 2013 in het kader van de overheveling van budgetten van 2013 naar 2014 een kanttekening gemaakt bij de reservering van € 30.000 voor de kosten Introductieprogramma Nieuwe Raad die daarmee feitelijk ten laste van de Algemene Reserve worden gebracht. Indachtig het uitgangspunt “Realistisch Begroten” dient de dekking voor deze post in de Begroting 2014 gevonden te worden;
- Op basis van de informatie in de jaarrekeningen 2012 en 2013 over de OZB stellen wij vast dat de OZB-inkomsten 2012 circa € 233.000 hoger uitgevallen zijn dan initieel voor 2012 geraamd. Tijdens eerdere discussies hierover in de Raad, laatstelijk in november jl., hebben wij aangegeven een amendement te zullen indienen om die meeropbrengsten af te zonderen in een tariefegalisatiereserve. Omdat nog niet alle aanslagen 2012 zijn opgelegd en het totaalbeeld over 2013 ook nog onduidelijk is, wachten wij hier nog even mee. Als we over de juiste informatie beschikken, komen we hier op terug. En vanwege de techniek ongetwijfeld pas na voorafgaande behandeling in Planning & Control.
Stemverklaring
De fractie van de CU/SGP wordt geacht tegen de budgetoverheveling kosten Nieuwe Raad te hebben gestemd.