Bijdrage Financiering investeringen wegen

Aart Slobbe 2dinsdag 24 juni 2014

"Een onaangename verrassing!" Zo noemde woordvoerder Aart Slobbe het raadsvoorstel van het college om te investeren in het onderhouder van wegen. Zijn vraag was daarom: "Is het in 2012 vastgestelde beheerplan op financieel drijfzand gebaseerd?"

Voorzitter, leden van de Raad,

De fractie van de ChristenUnie/SGP is door dit voorstel onaangenaam verrast. In 2012 is bij de vaststelling van het beheerplan Wegen uitgebreid gedebatteerd over het kwaliteitsniveau van het wegenonderhoud, de planning ervan en de toereikendheid van de Voorziening Onderhoud Wegen. De fractie van de ChristenUnie/SGP heeft toen, tegen de achtergrond van het niet rooskleurige financiële beeld van de gemeentelijke exploitatierekening, node ingestemd met de vaststelling van het beheerplan, maar daarbij aangetekend onderhoudsniveau C structureel te laag te vinden. Vanuit die optiek juichen we de voorgestelde reconstructie waardoor de wegkwaliteit verbeterd wordt tot niveau A natuurlijk alleen maar toe.

Maar wij hebben onze bedenkingen. Feitelijk zegt het College dat het niveau van de onderhoudsvoorziening ontoereikend is om de noodzakelijke kosten te kunnen dragen. Verrassend, want bij Najaarsnota 2011 kon nog zonder probleem €411.000 aan de voorziening worden onttrokken.

Maar dat niet alleen. Uit de ontvangen antwoorden op onze vragen leiden wij af dat er in meerjarig perspectief ruimte moet zijn om de kapitaallasten van de nu voorgestelde investeringen (in elk geval voor een deel) uit de meerjarenbegroting te dekken. Immers, de geraamde investeringen over 2012 tot en met 2014 bedroegen volgens het in 2012 vastgestelde beheerplan ruim €2,4 miljoen, waarvan tot en met 2013 ruim €1,4 miljoen is gerealiseerd.

Daarom de vraag aan het College: klopt het dat er in de meerjarenbegroting voldoende ruimte zit om tenminste de helft van de kapitaallasten van de voorgestelde investeringen te dekken?

Ons grote probleem met dit voorstel is dat:

  • De voorgestelde onttrekking van kapitaallasten aan het onderhoudsbudget de financiële ruimte voor toekomstig regulier groot en klein onderhoud aantast;
  • Niet uit te sluiten valt dat we bij een grondiger dan alleen een globale visuele inspectie met nog meer van dit soort verrassingen geconfronteerd zullen worden.

Kortom, dat het in 2012 vastgestelde beheerplan op financieel drijfzand is gebaseerd.

Voorzitter, ik rond af met de conclusie dat groot onderhoud in 2014 en alsnog reconstructie in 2017 in financieel-technische zin geen verstandige keus is. Aannemende dat verder uitstel niet verantwoord is, overweegt de fractie van ChristenUnie/SGP in te stemmen met het Collegevoorstel mits:

  1. Allereerst kritisch gekeken wordt of er in de meerjarenbegroting inderdaad ruimte aanwezig is om tenminste de helft van de kapitaallasten te dekken.
  2. Er een alternatief dekkingsplan gepresenteerd wordt om het restant kapitaallasten te dekken.
  3. Er topprioriteit gegeven wordt aan het actualiseren van het beheerplan Wegen zodat dit nog voor eind 2014 in de Raad besproken kan worden.

Onze conclusie: nog niet rijp voor besluitvorming. 

Besluitvorming

Het College heeft ook dit voorstel teruggenomen en komt na de zomer met nieuw/aangepast voorstel.

« Terug