COLLEGEPROGRAMMA 2014-2018

Marnix de Romph 2vrijdag 18 juli 2014

Afgelopen dinsdag 15-7 gaf het nieuwe College van B&W haar visitekaartje af. Het coalitieakkoord dat VVD, D66,
SP en NEZ sloten, is daarbij het uitgangspunt. In dit artikel de mening, van de CUSGP, over het coalitieakkoord.

COLLEGEPROGRAMMA 2014-2018
Voorzitter, College, Raadsleden, belangstellenden


Vandaag geeft het nieuwe College van B&W haar visitekaartje af. Het coalitieakkoord dat VVD, D66,
SP en NEZ sloten, is daarbij het uitgangspunt. Dat heet ‘Eenheid in diversiteit’. De vertaling van het
College draagt de naam ‘Duurzaam, open en betrokken’, met veel mooie foto’s. Het eerste document
was vooral een poging om de versnippering tussen heel links en heel rechts bij elkaar te brengen om
maar een coalitie te kunnen vormen. Het tweede document hult zich nog in goede bedoelingen en
vaagheid, met duurzaamheid als verbindend thema, en wie kan daar nu tegen zijn? Niemand zegt
niet-duurzaam te willen zijn. Beide documenten zou je kunnen typeren als ‘snippergroen’ …
Vandaag krijgen we de gelegenheid een reactie op het Collegeprogramma te geven. Besluitvorming is
niet aan de orde. Het enige waar onze instemming voor gevraagd wordt, zijn de uitgangspunten voor
de begroting 2015 zoals verwoord in de Perspectiefnota 2015. Voor we daar op ingaan, wil ik bij deze
algemene beschouwingen stilstaan bij een aantal woorden die na de verkiezingsavond begonnen rond
te zingen: de toon in het debat, constructief opstellen, samen dingen oppakken, vertrouwen hebben.
Op de een of andere manier lijkt hierin vooral een oproep door te klinken aan de oppositiepartijen.
Elke vorm van kritiek vanuit die hoek wordt vrijwel meteen geduid als niet-constructief. Elke politieke
scherpte als ‘de verkeerde toon’.
Ik wil eerlijk zijn, wij worstelen daarmee. Er is een coalitie gevormd die we liever anders samengesteld
hadden gezien. Tegelijkertijd zijn dat nu wel de feiten en zijn de kaarten zo geschud. Voor de burgers
van Zuidplas en onze kiezers willen we echter wel het beste en daar hebben we iets aan bij te dragen.
Dus zullen we zeggen wat we er van vinden en zullen we constructief kritisch zijn zoals we dat ook
waren toen we zelf deel uitmaakten van de coalitie. De ChristenUnie / SGP vindt dat we dat ook
omgekeerd mogen verwachten. De meer dan plagerige manier waarop schoten voor de boeg zijn
gelost over onderwerpen die raken aan onze principes en die van een groot gedeelte van het
electoraat, maken ons hierbij voorzichtig. Ik denk dan aan de manier waarop door VVD en D66 in de
raad gesneerd is over het verruimen van de winkeltijden en het leerlingenvervoer. En dan met name
de levensbeschouwelijke component hierbij. Een mens is meer dan een consument, de maatschappij
is meer dan economie. Een dag van collectieve rust is dan een onwaardeerbaar groot goed. Men moet
niet van ons verwachten dat we het aantasten van die principes maar accepteren in verband met ‘de
toon’ of de gedeelde wens om constructief te zijn. Voor ons is het respectvol omgaan met deze
onderwerpen een voorwaarde om tot welke samenwerking dan ook te komen. Op het punt van het
verruimen van de winkeltijden op zondag is het voorstel van het college om dat pas na 12 uur toe te
staan vreemd. Voor hen die dit principieel benaderen betreft het een dag en of alle ondernemers in
alle dorpen dit wel willen, is zeer de vraag. Wij willen daarom onderzoek doen naar het draagvlak
onder de winkeliers en zullen de uitkomsten daarvan met u delen. Wij rekenen dan ook op een
constructieve opstelling van de kant van de coalitie en het College, met name van de SP verwachten
we bijval. Is dat terecht?
Terug nu naar het Collegeprogramma. Het is geen schande om te erkennen dat je het nog niet
allemaal weet. Dat doet dit College dan ook ruiterlijk. Wel had er meer richting gewezen kunnen
worden over welke kant men op wil. Als je iedereen naar zijn of haar mening of opvatting vraagt weet
je namelijk een ding zeker: je krijgt alle denkbare antwoorden, dus ook tegengestelde. En dan?
De dorpswethouder is een uitstekend idee, de uitwerking nog niet heel concreet, maar een uitstekend
idee! De snelheid waarmee het collegeprogramma is geschreven, wordt in het persbericht dat hierover
verscheen, geroemd als “uniek!” Maar is het resultaat dat ook? In een snelkookpan bereid je nu
eenmaal geen complete maaltijd. En dat gevoel blijft hangen: voor-, hoofd- en nagerecht zijn
gelijktijdig in dezelfde pan bereid met als gevolg dat de smaken niet meer herkenbaar zijn. De
verschillende onderdelen vragen om een andere bereiding! Denk aan het verschil tussen de
decentralisaties per 1 januari a.s. versus meerjaren investerings- of beheerplannen.
Raadsvergadering van 15 juli 2013!

2
We hebben over het Collegeprogramma geen vragen gesteld. Dat niet alleen omdat het primair ‘des
Colleges’ is, maar ook doordat de tekst nog erg blijft hangen op houding, stijl en bedoelingen. Veel
daarvan kunnen we zo onderschrijven. Vooral omdat een groot aantal zaken al is ingezet vanaf het
begin van de gemeente Zuidplas en dus voortborduurt op besluitvorming in de vorige raadsperiode. Ik
wil onderstrepen dat we veel lezen waar we content mee zijn: armoedebeleid, de insteek bij
subsidieverstrekking, de visie op RO. In al die goede bedoelingen zit niet onze voornaamste kritiek.
Die zit vast op het gemis van de vertaalslag naar concrete actie bij tal van onderwerpen. Het
collegeprogramma ‘geurt’ wel naar outputsturing, maar echt concreet en SMART wordt het niet. We
hadden verwacht iets meer van de verkiezingsbeloften van VVD, D66, SP en NEZ terug te vinden,
maar dat is niet het geval. Iets dat D66 gelet op hun vele vragen ook moet hebben gedacht. En het
leest niet als een ‘verkiezingscontract’ zoals de VVD het ooit noemde. Is dit een bewuste keus, berust
het op voortschrijdend inzicht of is het gewoon een gemiste kans?.
Van het financiële plan dat de VVD met de nodige, en binnen de politiek ook niet ongebruikelijke,
bombarie presenteerde, zien we bij de begrotingsuitgangspunten nog maar weinig terug. En dat geldt
ook voor de door de huidige wethouder van financiën veel gebruikte uitspraak dat er nu echte keuzes
gemaakt zullen worden. De achterliggende weken geven nog niet het vertrouwen dat er een College is
aangetreden dat moeilijke keuzes niet uit de weg gaat.
Een voorbeeld: u herinnert zich nog wel de verhitte discussies over het zwemwater in deze gemeente.
Hierbij hebben wij als ChristenUnie / SGP gepleit voor de insteek: voorzieningen gekoppeld aan de
beschikbaarheid van de gewenste zwemwatercapaciteit, om de discussie niet op voorhand te
verengen tot 1,2 of 3 baden en subsidie geven aan een ondernemer of niet. Het vloog over de
verkiezingen heen. De 5 exploitatiestichtingen is gevraagd om voor de zomer van 2014 met een plan
te komen en meermalen is hen daarbij gevraagd of die termijn haalbaar was. Het antwoord luidde “ja”.
En ze hadden gelijk. Er is geleverd. Wie schetst onze verbazing: het College geeft in een
informatienota (B-406) aan het doorhakken van de knoop moeilijk te vinden want niet alle 3 de baden
kunnen binnen de bestaande begrotingsruimte open blijven. Dat wisten we al! Wat we nu ook weten is
dat het College het nemen van pijnlijke besluiten toch ook maar liever voor zich uitschuift. Geen
toonbeeld van daadkracht ……
Enkele opmerkingen over de inhoud van het collegeprogramma: Over monumentenbeleid of iets
breder ‘cultuur’ staat geen enkele zin in het collegeprogramma. Over recreatie lezen ook niets
concreets. De motie vreemd aan de orde van de dag die we 24 juni jl. wilden indienen, brengen we
daarom nu alsnog in als gewone motie. Overigens samen met CDA, D66 en VVD. Toelichting: de
datum die in de motie staat (vóór dec 2014) is bewust gekozen omdat het proces dat nu op gang
gekomen is bij inwoners, ondernemers en gemeente (denk aan de recent verspreide recreatiekaart en
krant) niet mag stilvallen. Er zijn zoveel mooie zaken die opgepakt kunnen en moeten worden. Denk
aan een TIP (toeristisch informatiepunt), aan een TOP (toeristisch overstappunt), verdere
gebiedspromotie Zuidplas en de stichting Steenovens Hitland. We pretenderen een groene gemeente
in de Randstad te zijn met goede recreatiemogelijkheden. Dan moeten we dat ook uitdragen. Zuidplas
verdient een visie op recreatie!
ChristenUnie / SGP mist een visie op mobiliteit. Niets in die richting in het collegeprogramma. Zuidplas
staat voor een groot aantal ruimtelijke opgaven. Bij elk dorp is een nieuwe woonwijk gepland. De
eerste resultaten zijn al zichtbaar in ZVH Zuid en MKP Oost. Wat dat laatste dorp betreft maken
huidige bewoners van de Raadhuisstraat zich zorgen. Hoe verloopt straks de verkeersafwikkeling van
deze nieuwe woonwijk? Wij vragen opnieuw aandacht voor de Moerkapelse Zijde. De aanleg van de
Rottelaan gaat niet door, welke gevolgen heeft dat voor die bewoners? Hoe kunnen we die weg
veiliger maken? Zo maar een paar voorbeelden ter illustratie..
Maar waar het om gaat is dat de conceptvisie mobiliteit (in de Raad behandeld in september 2013)
nog geen vervolg heeft gekregen en dat er ook geen zicht op is of en wanneer dat wel gaat gebeuren.
Mobiliteit wordt niet genoemd in het collegeprogramma en staat ook niet op de Lange Termijn Agenda.
Onze concrete vraag is wanneer de definitieve versie van de Mobiliteitsvisie in de Raad wordt
Raadsvergadering van 15 juli 2013!


3
behandeld. Lukt dat nog dit jaar? Afhankelijk van het antwoord van het College, hebben we een motie
in onze tas om de vaart erin te houden …1
Nog een RO-punt: pas in 2016 wordt er besloten over een strategische ruimtelijke visie op het
middengebied. Wat voor een signaal geeft het College hiermee af aan bewoners en ondernemers in
dit gebied? Verkeren zij niet al lang genoeg in onzekerheid? Wat nu als een ondernemer in dat gebied
wil uitbreiden? Moeten ze dan maar een paar jaar wachten? Voorzitter, wat ons betreft kan dat niet.
Later vandaag komen we nog terug op het Wmo-budget, maar in het verlengde hiervan komen we nu
met een motie over de pilot in Dorrestein met de sociale wijkteams. De aanleiding is de evaluatie
waarvan we via een informatienota kennis mochten nemen en waaruit blijkt dat de raad op de te
maken cruciale keuzes vrijwel buiten spel staat. Ook de signalen van zorgaanbieders (tijdens de
speeddate-sessies en afgelopen maandag tijdens de avond georganiseerd door PvdA/GroenLinks)
vragen om betrokkenheid van de raad bij de te kiezen richting. Dat willen we met de motie bereiken.
Daar waar de luiken juist open moeten om met elkaar (bestuur, samenleving, zorgaanbieders) de zorg
anders in te richten, gaan de luiken dicht en lijkt de gemeente zich terug te trekken achter de muren
van het raadhuis en gaat de deur naar de raadszaal dicht. Dat moeten we niet doen …2
Voorzitter, ik vervolg met een aantal opmerkingen over de financiële kaders. In de Perspectiefnota
worden de autonome en (eerste) financiële effecten van het collegeprogramma gepresenteerd. Ik
neem aan dat de Raad kennisgenomen heeft van de antwoorden die onze fractie op de daarover
gestelde vragen heeft gekregen. Wij zullen geen fileermesje gebruiken maar volstaan met de
constatering dat het gepresenteerde financiële meerjarenperspectief op drijfzand is gebaseerd.
Ter illustratie enkele voorbeelden:
• de door de coalitie toegezegde bevriezing van twee jaar OZB is uitsluitend voor 2015
opgenomen;
• de autonome salarisstijging voor het personeel (schaalgroei) en de generieke CAOontwikkeling
is eveneens alleen voor 2015 ingevuld;3
• De frictiekosten die het gevolg zijn van de al ingeboekte personeelskrimp worden optimistisch
ingeschat terwijl iedereen weet dat de markt voor overheidspersoneel de eerstkomende jaren
nog vrij stevig op slot zit.
Conclusie: het lijkt er op dat het College een ultieme poging doet een huis met verborgen gebreken te
verkopen. Of zijn het gewoon knollen voor citroenen? Dat kan, gelet op de stevige taal die de VVD
tijdens de behandeling van de Verantwoording 2013 uitte, toch niet de bedoeling zijn?
1 Toelichting: in juni 2013 is er een openbare info bijeenkomst geweest met als onderwerp
mobiliteitsvisie. In sept 2013 hebben we een concept mobiliteit visie behandeld, de burgemeester
sloot toen af met de woorden dat alle zaken die genoemd zijn meegenomen worden in de definitieve
versie die ons als raad wordt aangeboden. Daarna werd het angstig stil, we horen we er niets meer
van. Ook het college programma is daar uiterst vaag over. Dit terwijl er op gebied van mobiliteit nog
wel degelijk vraagstukken zijn. Wat is de stip op de horizon, het enige waar het college zich in vast bijt
is hoofdontsluitingswegen en de A 20. Er zijn meer zaken die de aandacht vragen. Denk aan
verkeersafwikkeling in Moerkapelle van de nieuwe woonwijk MKP Oost, alleen via de Raadhuisstraat
of ook via andere straten? ( NB: er komt een verkeersonderzoek) Denk ook aan de verkeersveiligheid
op de Moerkapelse Zijde, denk aan de Hoofdweg. Kortom nog vele mobiliteit zaken die de aandacht
vragen maar mijn inzien onvoldoende plek hebben gekregen in het college programma.
2 Toelichting: op de evaluatie is veel aan te merken: met name de beperkte scope die wordt gekozen
(vragen m.b.t. jeugdzorg lijken er niet in voor te komen) waardoor onduidelijk blijft hoe de toegang tot
de zorg in den breedte georganiseerd wordt. Ook blijft de betrokkenheid van de verschillende
zorgaanbieders onduidelijk.
3 Toelichting: de Begrotings- uitgangspunten nadrukkelijk melden: 1% per jaar.
Raadsvergadering van 15 juli 2013!

4
Voorzitter, naar onze mening wordt de doelstelling van het uitbrengen van een Perspectiefnota
hierdoor onderuit gehaald. Het was toch de bedoeling dat de Raad op basis van een realistisch
perspectief richting zou geven hoe eventuele bezuinigingen ingevuld moeten worden? Die doelstelling
lijkt volstrekt uit het oog verloren. Als deze conclusie juist is, vervalt voor ons ook de noodzaak om als
Raad met het College een discussie te voeren over de Perspectiefnota en kan dit document uit de
P&C-cyclus worden geschrapt.
Leden van de Raad, aan ons wordt gevraagd in te stemmen met de uitgangspunten voor de Begroting
2015. Wij hebben daar wat aarzelingen bij. De kaders mogen wat ons betreft best strakker worden
geformuleerd. Wij hebben naar aanleiding van de Voorjaarsnota geconstateerd dat realistisch
begroten nog niet tot in de haarvaten van de organisatie is doorgedrongen. De Perspectiefnota
bevestigt onze conclusie. Wij dienen daarom een amendement in om dat uitgangspunt expliciet als
kader te hanteren. Realistisch begroten impliceert wat ons betreft het aanpassen van de tarieven voor
belastingen en heffingen aan de reële inflatie, zoals oorspronkelijk bedoeld, en niet uit gaan van een
vast percentage van 2%. Realistisch begroten houdt voor ons ook in dat baten en lasten worden
toegerekend aan het jaar waarop ze betrekking hebben en dat voorzieningen getroffen en in de
verantwoording opgenomen worden op het moment dat besluitvorming plaatsvindt. Daarmee
voorkomen we discussies zoals nu gevoerd worden over de verwerking van frictiekosten in de
begroting en de jaarrekening.
Onze fractie heeft al eerder aangegeven de focus van de coalitie op de verlaging van de OZB een te
eenzijdige en beperkte invalshoek te vinden als het gaat om lastenbeperking voor onze inwoners.
Als gevolg van de heftige discussies over de OZB en de moeite die het heeft gekost om de
problematiek rond de bepaling van de juiste heffingsgrondslagen en de daaraan gekoppelde tarieven
in de greep te krijgen, is de implementatie van een in december 2010 raadsbreed aangenomen motie
over de compensatie van precarioheffing blijkbaar ondergesneeuwd. Wij willen dit gat in ons
collectieve geheugen in de aanloop naar de opstelling van de begroting 2015 opfrissen en dienen
daarvoor een motie in met als dictum om de door de waterleidingbedrijven aan burgers en bedrijven
doorberekende precarioheffing vanaf 2015 via een forfaitaire correctie op de aanslag
‘gemeentebelastingen’ te compenseren.
Tot slot voorzitter, ik heb als beginnend raadslid ooit gezegd dat een motie de verantwoordelijk
wethouder de politieke ruimte geeft om te handelen. U moet de amendementen en moties die we
inbrengen of steunen dan ook uitleggen als een poging om met de politieke middelen die we hebben,
een constructieve bijdrage te leveren aan het bestuur van onze gemeente, ten goede van onze
inwoners en bedrijven.

5

Voorzitter, ik volsta in tweede termijn met de constatering dat bij de coalitie en dit college argumenten blijkbaar niet tellen. Ik kan het niet constructief noemen als er voorbij wordt gegaan aan de inhoudelijke afweging in dit huis.” Op deze manier worden andere fracties geschoffeerd.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Amendement Begrotingsuitgangspunten 2015195,5 kBapplication/msworddownload
Motie CUSGP c.s.-sociale teams30,5 kBapplication/msworddownload
motie CUSGP visie op recreatie gemeente Zuidplas raadsvergadering 15 juli 2014108,5 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

« Terug

Reacties op 'COLLEGEPROGRAMMA 2014-2018'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.