Bijdrage mobiliteitsvisie: teleurstelling en onvrede

Peter Molenaar 4dinsdag 23 september 2014

Op de raadsvergadering van dinsdag 23 september stond de mobiliteitsvisie voor heel Zuidplas op de agenda. Raadslid Peter Molenaar liet zijn teleurstelling blijken over dit document. Daarbij zoomde hij in op de Moerkapelse Zijde in Moerkapelle. Lees hier zijn bijdrage.

Voorzitter,

Eén jaar na de discussienota mobiliteitsvisie zijn we teleurgesteld in het product dat nu voor ligt. Het is geen up-to-date product. Kaartmateriaal met betrekking tot het schrappen van de Rottelaan is niet aangepast. Tekeningen in relatie tot tekst F402 geven onduidelijkheid. Een foutieve aanname wat betreft een genomen raadsbesluit. En er wordt geen oplossing genoemd voor het probleem 'Moerkapelse Zijde'.

Fietspad 402, de fietsverbinding tussen Zevenhuizen en Nieuwerkerk aan den IJssel, een belangrijke route voor de schoolgaande jeugd. Vorig jaar nog een zekerheidje, nu is het gedegradeerd tot een studiefase en in de visie zelf het woord “over programmering” staat.

Wethouder: gaat u zich hard maken voor een veilige fietsverbinding tussen Zevenhuizen en Nieuwerkerk aan den IJssel?

Dan Moerkapelle. De Rottelaan gaat definitief niet door en dit heeft gevolgen voor de Bredeweg en de Moerkapelse Zijde. En u noemt dit zelfs meerdere keren. Maar niet één keer wordt er in deze visie een mogelijke oplossing voor de Moerkapelse Zijde genoemd! Sterker nog: u stelt dat de gemeenteraad al besloten heeft dat maatregelen gericht op het sluiten van de Moerkapelse Zijde voor vrachtwagenverkeer niet aan de orde zijn.

En daarmee probeert u in feite op voorhand al de discussie over dit onderwerp al plat te slaan. Wel benoemen dat geen Rottelaan gevolgen heeft voor de Moerkapelse Zijde. In de visie foutief aan geven dat er al besluiten zijn genomen. Maar geen woord over een oplossing voor de Moerkapelse Zijde.

Wethouder: wat kunt u de bewoners van de Moerkapelse Zijde beloven en toezeggen?

Voorzitter, geen Rottelaan, voorlopig geen Julianalaan, woningbouw in Moerkapelle-Oost, ontwikkeling Prisma. Dit alles heeft zeker gevolgen voor de Moerkapelse Zijde. De Moerkapelse Zijde en de Hollevoeterbrug zijn nu al niet berekent op de huidige verkeersafwikkeling, laat staan op de geplande ontwikkelingen. En laat het duidelijk zijn, de problemen op de Moerkapelse Zijde, dat is iets wat heel Moerkapelle aangaat!

Daarom pleit de ChristenUnie/SGP voor een vrachtwagenluwe Moerkapelse Zijde. Veel vrachtwagenverkeer gebruikt de Moerkapelse Zijde als sluiproute, als doorgaande weg en is geen bestemmingsverkeer. En juist vrachtwagenverkeer zorgt nu voor opstoppingen bij de flessehals Hollevoeterbrug.

Verlaging van het aanbod van vrachtverkeer komt de doorstroming op de Moerkapelse Zijde ten goede.

Kort enkele andere opmerkingen

  • Parkeerproblemen in de dorpen: blijf oog houden voor signalen vanuit de diverse dorpen. Ik kan veel voorbeelden noemen, maar laat ik er één noemen: Kuyperstraat in Moordrecht, maar er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen. Daarnaast kan je soms met weinig middelen veel bereiken, denk bijvoorbeeld aan grastegels.
  • Elektrisch auto's: denk na over het punt dat eletrische auto's nu in woonwijken op trottoirs en grasvelden geparkeerd worden om de auto maar op te kunnen laden.
  • Ontsluiting Moerkapelle: denk ook na over een eventuele aansluiting Moerkapelse-Oost op de geplande Bentwoudlaan.
  • Ik kijk even in het coalitieakkoord: NS-station Zevenhuizen. In de visie niets daarover. Wethouder, is dit het eerste punt wat het college opgeeft?
  • Prisma: het is nog steeds niet duidelijk of Prisma nu in het verkeersmodel Midden Holland is meegenomen.

Voorzitter, het mag duidelijk zijn: de visie die nu voor ligt kan wat ChristenUnie/SGP betreft niet naar het besluitvormende deel. Wij vinden deze visie een jaar na de discussienota niet up-to-date. Daarnaast speelt later dit jaar heroverweging van de verdubbeling Hoofdweg, waarvan wij de effecten graag in deze mobiliteit visie opgenomen zouden willen zien. Ook kan dan de uitkomsten van het verkeerscirculatieplan Moerkapelle en de gekozen richting meegenomen worden in de actuele visie. Wij stellen dan ook voor dat het college dit stuk terug neemt, corrigeert en aanvult op de genoemde onderwerpen, waaronder dus een vrachtwagenluwe Moerkapelse Zijde.

Behandeling van een geactualiseerde visie kan ons inziens best begin 2015 plaatsvinden. Wij zien niet in waarom dat niet zou kunnen. Wij hechten meer aan een up-to-date document, waar we echt mee vooruit kunnen.

« Terug