Bijdrage: Mobiliteitsvisie

Peter Molenaar 1dinsdag 12 mei 2015

Tijdens de raadsvergadering van 12 mei liet raadslid Peter Molenaar het college en de raad weten wat de ChristenUnie/SGP van de mobiliteitsvisie vindt. Hij legde bij vier punten de vinger. Onder andere bij het feit dat Zuidplas geen Oude Pekela is...

Voorzitter,

ChristenUnie/SGP wil bij een aantal punten in deze mobiliteit visie de vinger leggen:

1. Deze visie heeft een planhorizon tot 2030. Voor een groei gemeente als Zuidplas vinden wij deze planhorizon te lang! Zuidplas is geen Oude Pekela! Daarom stellen wij dan ook voor dat deze visie in 2020 herijkt wordt. Voorzitter: bent u bereid om deze visie in 2020 te herijken (en wilt u dat in deze visie opnemen)?

2. Het nieuwe werken heeft zeker ook gevolgen voor mobiliteit. In deze visie wordt ons inzien onvoldoende rekening gehouden met het nieuwe werken. Snel internet zal mobiliteit zeker gaan beïnvloeden. Het onderwerp snel internet / glasvezelkabel missen wij dan ook in deze mobiliteit visie. Voorzitter: is het college het met ons eens dat ook voor deze manier van mobiliteit aandacht moet zijn en dus ook thuis hoort in deze visie?

3. Qua duurzaamheid mag er wat ChristenUnie/SGP betreft wel een tandje bij. Eén voorbeeld, elektrische laadpalen. Ik herinner u aan onze inbreng bij de behandeling van de discussienota duurzaamheid, toen ik het had over het laaghangende fruit. Welnu voorzitter, dit fruit hangt er nog steeds! Ik lees in deze visie: "Zuidplas financiert electrische laadpalen niet, maar faciliteert wel." Vooropgesteld, daar staat de ChristenUnie/SGP achter. Vervolgens lees ik: “Wij gaan spelregels opstellen omtrent laadpalen.” Dit getuigt niet echt van de ambitie die je verwacht van een gemeente die op het gebied van duurzaamheid een voorbeeld gemeente wil zijn. Voorzitter, ik zal u helpen: googel maar eens op Dordt Duurzaam / laadpalen en het college kan zo aan de slag. Graag een reactie van de wethouder hierop...

4. Tot slot, voorzitter. De ChristenUnie/SGP heeft de afgelopen tijd veel inwoners en ondernemers over deze visie gesproken. En hun boodschap geef ik graag aan u door: "De grootste uitdaging van deze mobiliteit visie is het vertalen ervan in concrete zaken en realisatie van die plannen." Een laatste vraag voorzitter: wanneer komt het college met een uitvoeringsagenda?Oftewel, de mouwen opstropen en aan de slag hiermee!

Uitkomst:

Wethouder Muller doet de ChristenUnie/SGP twee expliciete toezeggingen. Ten eerste dat de evaluatie in 2020 herijkt wordt in plaats van in 2030. Ten tweede dat glasvezel ook in de mobiliteitsvisie wordt opgenomen. Daarnaast gaat de wethouder aan de slag met de duurzaamheidsvoorbeelden uit Dordrecht.

« Terug