Bijdrage aanpassing bushaltes

D. Ambachtsheer 3 - Nieuwsberichtdinsdag 05 juni 2018

Er ligt een besluit tot het aanpassen van bushaltes voor. Als startend raadslid op het eerste oog een besluit wat snel te nemen is, immers 1 van de principes van CU/SGP luidt ‘iedereen doet mee’. Punt van aandacht is wel de volgorde van handelen, zijn we als raad vooraf kaderstellend of worden we onderweg betrokken in de uitvoering? Maar over het besluit dat nu voorligt zijn we vooral heel positief

Dus een korte eerste bijdrage...

Echter bij het nader verkennen van dit thema blijkt het fors nodig te zijn dat we in Zuidplas iets doen aan de toegankelijkheid van het busvervoer. We komen er uit diverse verkenningen niet goed uit. Dat is ook diverse malen aangegeven door het platform gehandicapten en de adviesraad.

En verplaatsend in het perspectief van een mede-inwoner van Zuidplas heeft dat grote gevolgen: niet zelfstandig naar familie, vrienden, werk, altijd afhankelijkheid van vervoer op maat waardoor alles gepland moet worden en je niet nog even kunt blijven als het nog gezellig is of als je iets op het werk af wil maken.

We voelen het belang om er voor te zorgen dat onze mede-inwoners dit niet hoeven meemaken. Immers de last van een beperking, komt voor een groot deel voort uit hoe wij de samenleving inrichten.

Dan nog weer even terug naar het voorstel. Er blijken 25 bushaltes al toegankelijk te zijn. Contact met het gehandicaptenplatform leerde ons dat zij in 2016 bij de schouw hooguit 2 haltes tegen zijn gekomen in Zuidplas die zij toegankelijk vonden.

Wat veroorzaakt de toename van 2 naar 25 in een jaar tijd? Van deze 25 haltes blijkt uit het Rv dat niet alles op orde is. Wat doen we nog met deze haltes? Graag horen we de visie van het college hierop.

Samengevat: langs welke lat leggen we toegankelijkheid? En bepalen wij de lat of bepalen de gebruikers de lat? Kan het college duidelijkheid geven in 1: de gehanteerde normering en ambitie en 2. in hoe de samenwerking met ervaringsdeskundigen vorm en inhoud krijgt?

Wat de CU/SGP betreft worden op termijn alle haltes toegankelijk in de ogen van onze mede-inwoners met een beperking, zorgen we dat ook de weg naar elke halte toe toegankelijk is én oefenen we invloed uit in de regio Midden Holland bij de aanbesteding op de toegankelijkheid van het busvervoer zelf.

Want het is onbegrijpelijk dat uit landelijk onderzoek blijkt dat 8% van de mensen met een beperking niet door de buschauffeur wordt meegenomen.

Nog twee tips ter afsluiting:

1. Let op de volgorde van het aanpassen. Eerst de plekken waar mensen met een beperking zich bevinden, zoals bijvoorbeeld De Schakel in Moordrecht en de woon/zorgcentra in onze dorpen. Heb ook oog voor belangrijke voorzieningen zoals huisartsen en winkels. Laat deze haltes met voorrang aanpassen.

2. Tweede tip: communicatie. Een toegankelijke halte zonder dat men dit weet is als een schat zonder schatkaart. Je stopt geld in de grond en niemand haalt het er ooit uit. Dus laat weten wat er gebeurt en wanneer. Laat bv weten dat je wel kunt vertrekken van een halte, maar aan de andere kant op de weg terug niet uit kunt stappen. Leer hierin van andere gemeenten zoals Westland die periodiek een informatiemarkt organiseert met vervoerders, belangengroepen en vrijwillige vervoersmaatjes.

Kortom we zijn op de goede weg om het busvervoer toegankelijker te maken. Dat willen we graag voortzetten met de ervaringsdeskundigen zelf zodat zij de meetlat van onze ambities zijn in Zuidplas.

Vragen:

Op 5 juni staat het Rv Toegankelijkheid bushaltes op de agenda van de raadsvergadering. Hierover hebben wij de volgende technische vragen:

1. Zijn er na de aangekondigde aanpassingen nog haltes waarbij de halte in 1 richting toegankelijk is in plaats van beide richtingen?

2. Worden er meer aanpassingen gedaan aan de bushaltes dan de normering van toegankelijkheid vraagt?

2. We begrijpen uit het raadsvoorstel dat de subsidie lager uit kan vallen dan de maximale subsidie van € 10.000,- euro per halte. Bestaat ook de mogelijkheid dat de subsidie nog afgewezen kan worden?

4. Indien er minder of geen subsidie verstrekt wordt, gaat de aanpassing dan volgens plan door of zijn er dan andere scenario’s in beeld om de aanpassing ten minste aan de normering te laten voldoen?

5. Op basis waarvan is het afschrijvingstermijn op 15 jaargesteld?

Vriendelijke groet,
Dagmar Ambachtsheer