Bijdrage IBOR

J. Snoei 2 - Nieuwsberichtwoensdag 16 oktober 2019

De ChristenUnie/SGP heeft zich altijd hard gemaakt voor het verbeteren van de openbare ruimte. In het verleden was het nodig hierop te bezuinigen, nu wordt het tijd om hierin weer te investeren. Want de openbare ruimte is van iedereen, zoals het college ook schrijft. En iedere inwoner, ondernemer of bezoeker van onze gemeente heeft er een beleving bij en veelal ook wel een mening over. En juist daarom is de ChristenUnie/SGP de afgelopen maanden met verschillende betrokken inwoners de dorpen ingegaan om door hun ogen in beeld te brengen hoe de openbare ruimte beleefd wordt. En ook vanaf deze plaats wil ik hen bedanken voor de tijd die zij voor ons hebben vrijgemaakt om hun ervaringen op dit brede onderwerp met ons te delen. Het resultaat van onze dorpsschouw bieden wij zo dadelijk graag aan het college aan.

Voorzitter, wij nemen u graag aan de hand van enkele foto’s mee langs de verschillende aandachtspunten die wij aan het college willen meegeven.

Op verschillende plekken zijn de afgelopen periode stappen gezet en verbeteringen doorgevoerd. Tijdens de schouw waren bijvoorbeeld de uitgevoerde grote renovaties in onze dorpen goed zichtbaar. Maar ook elders zijn wegen, voet- en fietspaden vernieuwd en is groen omgevormd.

Andere wijken zijn dringend aan groot onderhoud of renovatie toe. Ook valt het ons en onze inwoners op hoe snel de gerenoveerde delen weer achteruitgaan. Tegels wijken al snel weer uit elkaar, onkruid groeit in de ontstane kieren, nieuw aangelegd groen sterft af of verrommelt snel. We zien hiervan op de foto’s verschillende voorbeelden. En vandaar ook onze vraag of met een iets hogere investering bij aanleg of renovatie, de kwaliteitsverbetering langer kan worden vastgehouden. Wij investeren liever bij de aanleg meer zodat de verharding en het groen beter worden aangelegd, de kwaliteitsverbetering langer wordt vasthouden en onderhoud pas op een later moment nodig is. Wij willen het college oproepen hier scherp te zijn op de mogelijkheden, want de ChristenUnie/SGP wil – zoals u wellicht al heeft gelezen in ons verkiezingsprogramma – geen rekeningen naar de toekomst.

Uit de schouw komt ook naar voren dat de kwaliteit en diversiteit van het openbaar groen op meerdere locaties te wensen overlaat en niet voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau. Onze fractie is dan ook blij met het voorstel van het college om extra middelen beschikbaar te maken voor het verbeteren en omvormen van groen. Wij willen daarmee ook dat het bestaande groen er netjes en verzorgder uit komt te zien. Het doorvoeren van kwaliteitsverbetering van bestaand groen is nodig – zie ook de getoonde situaties– en wij zien volop mogelijkheden om dit te laten bijdragen aan het vergroten van de biodiversiteit.

Dan komen we tot een tweede principe: denken in mogelijkheden. Wij hebben bij vaststelling van het huidige IBOR al benoemd dat we het steeds actiever betrekken van inwoners positief waarderen. We zijn dan ook blij met het voorstel van het college om de middelen die hiervoor beschikbaar zijn, structureel te maken. Laten we de initiatieven van inwoners en ondernemers met een positieve houding benaderen: de afgelopen jaren is gebleken dat dit mooie dingen oplevert. Zie hier enkele voorbeelden van plaatsen waar het betrekken van inwoners positief bijdraagt en enkele locaties waar nog mogelijkheden aanwezig zijn.

Voorzitter, de straatinrichting is op sommige plekken onlogisch en soms zelfs gevaarlijk. Voetpaden houden bijvoorbeeld soms zomaar op. En op meerdere locaties zijn stoepen minder toegankelijk door tegels die uit elkaar zijn geweken. De kwaliteit van de trottoirs is dermate slecht dat het – zeker voor rolstoel- en rollatorgebruikers – tot  gevaarlijke situaties kan leiden. Obstakels waar je letterlijk en figuurlijk snel aan voorbij kunt gaan, kunnen onoverkomelijk zijn voor mindervaliden. We roepen hierbij graag de rolstoelexperience uit de campagnetijd nog even bij u in herinnering. Ik had die middag de eer om de heer Damen in een rolstoel rond te rijden door Moordrecht. En los van de inspanning die daar soms voor nodig was – die had ik er natuurlijk graag voor over – moet hij zich weleens zorgen hebben gemaakt over hoe het die middag af zou gaan lopen.

Met name de onveilige situaties moeten met urgentie worden aangepakt, en wij gaan ervanuit (gezien ook het antwoord op technische vraag 1) dat dit met de extra middelen voor groen ook mogelijk wordt, danwel dat deze situaties minder snel ontstaan door het verhogen van de omloopsnelheid van groot onderhoud op trottoirs en fietspaden.

Ook de communicatie richting inwoners en ondernemers moet beter. Zo blijkt het niet voor iedereen duidelijk wat het verschil is tussen renovatie en groot onderhoud. Ook de grenzen aan werkzaamheden zijn regelmatig voer voor discussie en verontwaardiging en leidt tot vreemde situaties. En een derde punt dat wij graag benoemen is de eigendomsverhouding. Soms worden de grenzen tussen het eigendom van de gemeente, woningcorporaties en (woning- en pand)eigenaren wel héél duidelijk gemarkeerd. Hier is volgens ons nog veel te winnen.

Een vraag aan het college betreft de rotondes op de provinciale wegen. In de verschillende dorpen worden rotondes onderhouden door bedrijven in ruil voor de toestemming om enkele bordjes met de bedrijfsnaam te plaatsen. Maar als we de rotonde vanaf de A20 afslag Nieuwerkerk/Zevenhuizen bezien – toch voor velen de eerste aanblik van het openbaar groen in onze gemeente – dan is dat geen fraai visitekaartje. Bij Waddinxveen – afslag Zevenhuizen vanaf de A12 – zien we dat dit ook anders kan. Kan het college ons toezeggen hier ook naar te kijken in het kader van de verbetering van het openbaar groen?

Voorzitter, op de langere termijn ziet onze fractie graag een verdere uitwerking van de verkenning opgave gestuurd beheer tegemoet. Dit biedt in onze ogen kansen om de openbare ruimte te verbeteren in combinatie met andere beleidsdoelen. Zo kunnen bijvoorbeeld inwoners met een beperking en inwoners die langer zelfstandig thuis (moeten) blijven wonen, in een goed toegankelijke openbare ruimte, mee blijven doen. Een meer inclusieve openbare ruimte dus.Wij zien dan ook met belangstelling uit naar de uitwerking van de verschillende mogelijkheden.

Er is bij dit raadsvoorstel nog veel meer te zeggen, maar ik wil onze eerste termijn afsluiten met de opmerking dat de ChristenUnie/SGP blij is met de extra middelen die – bij positieve besluitvorming – beschikbaar komen voor dit belangrijke onderwerp. Het gaat nu om doen, dus wat ons betreft voortvarend aan de slag om de kwaliteit van onze openbare ruimte verder te verbeteren. Ik wil de wethouder nu uitnodigen om het schouwrapport van ChristenUnie/SGP in ontvangst te nemen.