Concept RES Midden-Holland

W.J. Verdoes 3 - Nieuwsberichtmaandag 29 juni 2020

Voorzitter, De energietransitie is een omvangrijk, complex, maar noodzakelijk proces. Af van fossiele brandstoffen kunnen we al snel bestempelen als verstandig. De snelheid die in het energie-transitieproces beoogd wordt, is een twistpunt. Liever een zorgvuldig en wat langer durend proces waarbij ruimte gegund wordt aan andere innovatieve oplossingen, dan de kop in het zand of als een kip zonder kop gaan rennen.

Als raadslid kun je al snel worden opgeslokt door de techniek, toch is dat niet altijd verstandig. Laten wij (als raad) oog blijven houden voor de sociale aanvaardbaarheid, de technische uitvoerbaarheid en de financiële haalbaarheid. En niet te vergeten, de andere kant van de medaille. Vermindering van het teveel aan CO2 door CO2 in te zetten voor nieuwe producten. Geef dit een plek in de RES

Maar allereerst past een compliment naar onze inwoners. Het blijkt dat onze inwoners goed op weg zijn als het gaat om energiebesparende maatregelen. Dit vindt de fractie van ChristenUnie/SGP een goede ontwikkeling. Want wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken.

In de regio Midden Holland hebben wij een uitdaging. De taakstelling is om 435 GWh/ 1567 TJ op te wekken in 2030. Wij weten waar dit getal vandaan komt, maar wij hebben meermaals in deze zaal laten horen dat de realiteit een hogere inzet van de regio vergt. Daar zit voor ons wel een zorgpunt. Een realistische, hogere inschatting van onze opgave betekent immers een grotere impact op de toch al beperkt beschikbare ruimte. Ruimte waar ook extra woningbouw, recreatiemogelijkheden, bedrijvenlocaties en mobiliteit claims op leggen. Fractie van ChristenUnie/SGP wil daarom duidelijkheid, niet alleen over de grootte van de taart, maar ook over de taartpunten. Duidelijkheid dus over wat elke gemeente zelf kan!

De inzet van zuinig en zoveel mogelijk meervoudig ruimtegebruik is verstandig. Dit standpunt heeft ChristenUnie/SGP ook. En wat de uitwerking van de denkrichtingen betreft, het coalitieakkoord is volstrekt helder, geen windturbines (180 meter of hoger) in deze collegeperiode!

Voorzitter, onze fractie heeft aandacht gevraagd voor het tekort aan capaciteit op het elektriciteitsnet. Het baart ons zorgen dat met betrekking tot de denkrichting ‘spreiding’ wordt opgemerkt dat dit veel extra kosten voor de uitbreiding van het net zal opleveren. Wij interpreteren dit zo dat om kostentechnische redenen het spreidingsscenario niét de voorkeur heeft van de Stuurgroep. Wethouder, is deze interpretatie juist en zo niet, waarom wordt deze ‘winstwaarschuwing’ gegeven?

Als wensen en bedenkingen wil ChristenUnie/SGP het volgende meegeven:

1. Participatie is van cruciaal belang. Zonder draagvlak, geen succes! Participatie is nadrukkelijk niét uitsluitend zenden. Kan de wethouder aangeven hoe hij het participatietraject voor zich ziet? En als we spreken over sociale aanvaardbaarheid; Is de wethouder het met ons eens dat de inpassing van opwekmogelijkheden, altijd op draagvlak moet kunnen rekenen?
  2. Geen geïmporteerde biomassa in de vorm van houtstook in Zuidplas. Het geniet zelfs de voorkeur om bomen bij te planten. Er zijn vormen van biomassa mogelijk, maar dan dient eerst helder te zijn wat de milieueffecten zijn.
  3. De kaders van de NP-RES zorgen ervoor dat er te weinig alternatieven worden meegenomen. Uitsluitend inzetten op weersafhankelijke opwek is niet alleen opmerkelijk, maar lijkt ons ook onverstandig. Zuidplas redt het niet met wind en zon alleen. Wij voorzien dat (kleinschalige) kernenergie in welke vorm dan noodzakelijk zal zijn. We hebben niét de luxe om vast te houden aan een taboe gebaseerd op angstbeelden. Wij willen nu geen besluit nemen dat kernenergie in de toekomst onmogelijk maakt.
  4. Als doorkijk naar 2050 zien wij graag dat interessante ontwikkelingen zoals waterstof en energieopslag wordt opgenomen in de RES. Wat ons betreft worden er nu geen zaken in gang gezet die deze nieuwe energievormen in de toekomst blokkeren qua investeringen.
  5. Beperkt gebruik van agrarische gronden voor opwek van energie in Zuidplas. Deze gronden hebben immers al een mooie bestemming!
  6. Helderheid over de individuele bijdragen van gemeenten in de regionale opgave. Het kan niet zo zijn dat Zuidplas haar grondgebied moet opofferen voor de regio!
  7. Je kunt niet groen doen, als je rood staat. Want je zou maar rood staan als inwoner en je kan je dure energierekening niet meer betalen. Dan kan dit een zware dobber zijn Laten we dus niet vervallen in groen idealisme, maar in realisme. Ambitie, maar geen blanco cheque. Op het punt van de financiën moet nog veel duidelijk worden. Wij willen deze duidelijkheid in de RES 1.0. Want wij willen voorkomen dat er energiearmoede optreedt. Dit houdt in dat er armoede optreedt omdat men de energierekening niet kan betalen vanwege oplopende kosten.

Zoals eerder aangegeven beschrijft het coalitieakkoord, en de wethouder heeft in een gesprek met de provincie aangegeven, dat windturbines not done zijn (Beantwoording technische vragen 15-10-19). Kan de wethouder aangeven waarom dit wel nadrukkelijk in de RES is opgenomen? Onze fractie ziet graag dat eerst zon op dak maximaal wordt gestimuleerd, alvorens er wordt gekeken naar zonneweides. Onze fractie is er overigens geen voorstander van dat het landschap in grote mate aangetast wordt door zonneweides.

Voorzitter, we staan aan de vooravond van een enorme transitie. Die transitie is op zichzelf prima. Want vanuit Bijbels perspectief zijn wij als mens verantwoordelijk voor ons handelen. Wij zijn aangesteld als rentmeester en dienen Gods schepping goed te beheren. Besparing van energie is altijd verstandig. Een dagje rust en daardoor energie besparen is altijd goed. En voorzitter, u begrijpt natuurlijk wel over welke dag ik het heb.

Samenvattend waar CU/SGP voor staat:

• Eerst maximaal zon op dak daarna in de wei
    - Geen windturbines in deze collegeperiode
    - Sluit nu op voorhand geen alternatieven uit voor opwekking van energie opwekking
    - Zuidplas qua RES niet in de kopgroep, maar in het peloton, uit de wind dus
    - Waak voor energiearmoede! Laat onze inwoners gedane investeringen eerst terugverdienen

Dankuwel