Bijdrage Jaarstukken 2019

A. Bakker 3 - Nieuwsberichtwoensdag 08 juli 2020

We blikken vandaag terug op 2019, het eerste volle jaar van deze collegeperiode.

Waar mijn voorganger Aart Slobbe vorig jaar nog woorden gebruikte als eerst zaaien dan oogsten kunnen we constateren dat er in 2019 door het college veel tot stand is gebracht.

Voorzitter onze fractie weet het nog goed, 2019 begon met vuurwerk.

Maar dat is inmiddels 2 burgemeesters geleden. Want inderdaad, 2019 was ook het jaar waarin Zuidplas een nieuwe burgemeester kreeg. Nog geen jaar actief maar nu al niet meer weg te denken en een prominente bestuurlijke rol in de grote gebiedsontwikkelingen waarop we ons voorbereiden. Dank, en ga zo door!

Maar we hebben het over de Jaarstukken, daarom begin ik met onze beschouwing van de financiële positie.

Financieel resultaat

Voorzitter, de uitkomst van het financieel resultaat over 2019 wordt vooral gekleurd door de oplopende kosten in het sociaal domein. Deze winstwaarschuwing of zo u wilt verliesaankondiging was al in januari door het college afgegeven en is uiteindelijk toch nog iets negatiever uitgevallen dan in januari werd verwacht. De reserve sociaal domein voor het opvangen van dergelijke tegenvallers is met ingang van heden definitief verdampt.

Voorzitter, het doet ons deugd dat uit de jaarstukken blijkt dat op andere beleidsterreinen niet of nauwelijks grote afwijkingen zichtbaar zijn, los van een aantal waarderingskwesties van o.a. pensioenverplichtingen.

Als je kijkt naar de reguliere afwijkingen is het budgetbeheer dus goed geregeld en daar willen wij het college en de organisatie mee complimenteren. Dit sluit ook aan bij de positieve ontwikkeling die de accountant ten aanzien van interne beheersing heeft gesignaleerd.

Zoals u van mijn fractie gewend bent kijken wij graag naar het resultaat vóór reservemutaties. Dat is het echte saldo van inkomsten en uitgaven. Terugkijkend zijn de inkomsten in 2019 € 4 miljoen hoger dan de lasten, het eigen vermogen groeit derhalve met € 4 miljoen.

Hoe moeten we daar naar kijken? De korte samenvatting van onze analyse is dat we eigenlijk precies quitte gedraaid hebben. Dit betekent dat we de tekorten in het sociaal domein (deze zijn structureel) hebben kunnen opvangen met andere winsten, voornamelijk uit de grondexploitaties (die incidenteel zijn).

U zult zeggen, waar komt dan die plus van € 4 miljoen vandaan waar ik het over had? Oh ja, dat was de onverwachte meevaller vanuit het Rijk van € 4 miljoen door een administratieve verschrijving. Voorzitter, daarover hebben wij een vraag aan het college. In de informatienota bij de Meicirculaire volgt er toch nog een slag om de arm ten aanzien van deze zogenaamde Voogdij 18+ gelden, in hoeverre is dit een reëel risico dat dit geldt nog teruggevorderd wordt?

Reservepositie

Voorzitter, de reservepositie is robuust en het weerstandsvermogen is groot, dat is de toon van de Jaarstukken. Maar als je vooruit kijkt naar de komende jaren is het beeld toch al snel radicaal anders. We zien dan donkere wolken en in de Zomernota een compleet ander perspectief. Wel opvallend dat in 2 documenten die tegelijkertijd geproduceerd worden 2 zulke verschillende beelden worden geschetst. Wat ons betreft mag de risicoparagraaf meer strategisch en toekomstgericht worden ingericht, ook in de Jaarstukken.

Dan nu de beleidsmatige terugblik

Per programma pak ik er enkele punten uit. Zoals ik in de inleiding al zei, er is in 2019 ontzettend veel op de rails gezet.

P1. Bestuur & Organisatie

Dienstverlening

De dienstverlening en bereikbaarheid van de gemeente richting inwoners wordt steeds beter! Niet ieder participatietraject verloopt natuurlijk vlekkeloos, u weet dat wij daar als CU/SGP scherp op zijn.

Onze fractie bereiken echter veel positieve signalen over de vele voorlichtingsavonden rond nieuwe bouwlocaties, verkeersmaatregelen of de plannen op het gebied van duurzaamheid.

Wat wij hier ook niet onvermeld willen laten is de actieve terugkoppeling die gegeven wordt n.a.v. meldingen in de openbare ruimte. Dit wordt netjes gemeld via de de mail en soms word je als inwoner zelfs gebeld. Dit is de uitstekende dienstverlening zoals wij die voorstaan.

Veiligheid

Over veiligheid is door andere partijen al veel gezegd. Dat is ook logisch want veiligheid is van ons allemaal. We sluiten ons aan bij wat anderen hebben gezegd over…

P2. Sociaal domein

Algemeen

Een paar mooie dingen: er wordt actief ingezet op de bestrijding van eenzaamheid, de ondersteuning van mantelzorg, de doorontwikkeling van thuis nabij onderwijs, het vereenvoudigen van het subsidiebeleid en het vergroten van kansen op de arbeidsmarkt om mee te doen door het actieplan op weg naar werk. Kortom in al deze inzet zien wij twee principes van de CU/SGP terugkomen: iedereen doet mee en denken in mogelijkheden. We zijn daar blij mee en hopen dat de aandacht voor beleidsmatige ontwikkelingen zich doorzet in de plannen rondom het beleidskader en de ontwikkeling van de toegang.

Onze fractie schrikt van de groei van het aantal cliënten, zowel bij de WMO als bij de Jeugdzorg. Bijvoorbeeld de toename van ruim 200 mensen in de hulp bij huishouding. Eerder kregen mensen deze hulp niet. We zouden graag zien dat het college deze stijging nog verder analyseert. Zijn er specifieke doelgroepen die de hulp zijn gaan aanvragen? Waarom nu wel en eerder niet? Enzovoorts. We horen graag een reactie van het college hierop.

Maatschappelijk effect

In de programmaverantwoording staan veel groene bollen: prestatie gehaald! Ons valt op dat dit vaak betekent dat de actie zelf wel is uitgevoerd, of het plan is opgesteld, maar het effect ervan niet wordt gemeten. Dat is waar het uiteindelijk wel om te doen is natuurlijk, het bereiken van maatschappelijke effecten. Daar is nog een verbeterslag te maken en we zijn ook in afwachting van de voorstellen van de werkgroep doorontwikkeling P&C op dit terrein.

P4. Ruimtelijke beleid en ontwikkeling

Woningbouw

In 2019 zijn er 485 woningen gebouwd in Zuidplas, een ongekend groot aantal.

Motie afvalpas

Hoe vergaat het mensen die de nieuwe sleutel krijgen? Behalve een nieuw huis hebben ze ook ontzettend veel afval als ze aan het klussen zijn, maar ze hebben geen afvalpas – althans niet als je van buiten Zuidplas komt. Daarom dienen wij een motie in. Geef mensen de afvalpas – die woning gebonden is – bij de sleuteloverdracht en niet pas bij het overschrijven na de verhuizing.

Degene die een bestaande woning koopt krijgt de afvalpas immers ook bij sleuteloverdracht.

Mijn fractie weet niet of daar haken en ogen aan zitten, vandaar de vraag aan het college om uit te zoeken of het mogelijk is en dan met een voorstel te komen.

Maar goed, 485 woningen, met het bouwen zijn we dus goed op stoom.

In Moerkapelle, Zevenhuizen en Moordrecht is inmiddels 2/3 verkocht en in Nieuwerkerk ad IJssel zelfs 80 %. En ook in 2020 wordt er volop gebouwd.

De vraag die ChristenUnie-SGP zich stelt: waar kunnen onze inwoners heen als deze bouwplannen straks allemaal klaar zijn?

Een inwoner van Nieuwerkerk bijvoorbeeld als Esse Zoom Laag is volgebouwd. ChristenUnie/SGP roept daarom het college op om per dorp inbrei locaties in beeld te brengen en deze voortvarend te ontwikkelen. Zulke locaties zijn er voldoende denk aan de oude apotheek Zevenhuizen of De Tweemaster in Nieuwerkerk.

Daarom doet ChristenUnie-SGP hierbij een oproep om aan de slag te gaan met het inventariseren en plannen maken voor ontwikkeling van deze locaties en we horen graag de reactie van het college hierop.

Verkeer en Vervoer

Op het gebied van mobiliteit was er in 2019 veel beweging. Er is besloten tot herinrichting van de Moerkapelse Zijde, herinrichting van de Zuidplasweg en de toegangsweg naar de tijdelijke school in Zevenhuizen en er werd hard gewerkt aan de Hoofdweg in Nieuwerkerk.

En het einde is nog niet in zicht. De actie Prikker op de kaart is een succesvolle manier van burgerparticipatie en met wethouder Schuurman achter het stuur worden bij de door inwoners aangegeven kruisingen zoals burgemeester Klinkhamerweg en Opril in Zevenhuizen nog deze collegeperiode verbeteringen voorbereid, en hopelijk ook nog uitgevoerd.

5. Fysieke omgeving

Beheer buitenruimte

Zoals u weet is mooi groen een speerpunt van ons. En als stoepen en fietspaden niet goed onderhouden zijn is dat niet alleen gevaarlijk maar ook een grote ergernis. We deden een inventarisatie en op voorstel van ChristenUnie/SGP werd meer geld voor groen beschikbaar gesteld.

De eerste resultaten van de aangepakte knelpunten hebben wij al met eigen ogen kunnen aanschouwen.

Groen is niet alleen belangrijk omdat het bijdraagt aan de kwaliteit van de woon- en leefomgeving, meer groen in onze dorpen is ook belangrijk voor de klimaatadaptatie, dat blijkt maar weer uit de wateroverlast bij hoosbuien van de afgelopen weken in de Kruidenbuurt.

Slotpassage

Alles overziend, voorzitter mogen we dankbaar en tevreden terugblikken op 2019. Er is veel gebeurd en ik heb lang niet alles genoemd, ook rond IHP en duurzaamheid is ontzettend veel gebeurd. Namens ChristenUnie/SGP en namens onze kiezers danken wij het college en de ambtelijke organisatie voor al het werk dat is verzet.