Bijdrage Grondexploitatieprojecten

A. Bakker 3 - Nieuwsberichtvrijdag 17 juli 2020

Voorzitter, vanavond wordt ons gevraagd de update van de woningbouwplannen vast te stellen en de fractie van ChristenUnie/SGP doet dat graag.

Inhoudelijk hebben wij een drietal punten

1. Planvoorraad woningbouw in de dorpen ná 2023
  2. Versnellen van nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken
  3. Risico’s in het Grondbedrijf

En tot slot iets over het document Perspectief Ruimtelijke Ontwikkelingen zelf.

1. Geplande woningbouw bestaande dorpen ná 2023

Vanaf 2023 begint de projectvoorraad op te drogen

Bij de jaarstukken spraken wij naar aanleiding van de 485 opgeleverde woningen in 2019 al over de inbreilocaties. Wethouder Hordijk gaf aan dat er tal van ontwikkelingen zijn waar keihard aan wordt gewerkt. Wij zien dat ook en wij waarderen dat, voorzitter.

En wij jagen het ook graag aan, gezien ons verkiezingsprogramma zoveel mogelijk woningen te realiseren voor specifieke doelgroepen zoals jongeren/starters en ouderen die de eengezinswoning zouden willen verlaten.

• Mijn collega de heer Verdoes nam al het initiatief om de mogelijkheden voor tijdelijke woningbouw te onderzoeken;
  • Eerder pleitte onze fractie voor herontwikkeling van de voormalige schoollocaties in Moerkapelle waar nu een ontwikkeling wordt voorbereid;
  • Mijn collega de heer Molenaar stelde recent nog vragen over de mogelijkheid iets te ontwikkelen op het perceel Moerkapelse Zijde 8-10 voor een upgrade in het centrum van Moerkapelle.

En begrijpt u mij goed: mijn fractie wil niet alles dichtmetselen en wij willen geen rood voor groen in de bestaande dorpen!

Het gaat om locaties waar tóch vroeg of laat iets zal moeten gebeuren, zoals de voormalige Rabobank in Nieuwerkerk of de oude graansilo in Zevenhuizen.

Want als Esse Zoom Laag is volgebouwd - we zitten al op 80% - zullen er nog steeds mensen op zoek zijn naar een woning in de kern Nieuwerkerk.

Via een motie vragen wij daarom het college bij het volgende PRO in 2021 alle potentieel kansrijke locaties in beeld te brengen. Immers: ook na 2023 zal er behoefte zijn aan betaalbare woningen, zeker ook voor starters en ouderen in de bestaande dorpen!

2. Versnelling nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken

Er wordt gevraagd om een krediet van € 1,5 miljoen om toekomstige ontwikkelingen te kunnen verkennen. Een sprong van € 0,1 miljoen naar € 1,5 miljoen voor dergelijke kosten vinden wij als fractie best fors moet ik u zeggen.

Maar wij zullen een daadkrachtig en voortvarend college de ruimte geven die nodig is. Wat ons betreft zijn er voldoende waarborgen ingebouwd, zoals een bovengrens van € 0,1 miljoen per project. Vergt de voorbereiding meer kosten dan komt het college daarvoor eerst naar de raad.

3. Welke risico’s lopen we in het Grondbedrijf

In de reserve Grondbedrijf zit ruim € 10 miljoen euro, wat hebben we een fantastisch goed weerstandsvermogen om klappen te kunnen opvangen.

Toch willen wij dat iets relativeren. As we speak is er ‘slechts’ € 2,3 miljoen vrij besteedbare buffer in de reserve grondexploitatie aanwezig. De overige middelen zijn reeds geclaimd of dienen te worden aangehouden als risicobuffer voor alle lopende projecten.

• Wij hebben geen technische vragen kunnen stellen door de drukke vergaderagenda vorige week maar als wij het goed begrijpen zijn alleen lopende projecten in de risicoanalyse meegenomen en bijvoorbeeld niet de voorbereidingskosten van het Middengebied.

Bent u als college bereid om voor de volgende versie ook deze plan voorbereidingen te betrekken bij de omvang van de risicobuffer. U zult toch met ons eens zijn dat zolang we in de voorbereidingsfase zitten en er dus geen GREX is vastgesteld altijd een behoorlijk risico is dat deze kosten deels niet te verhalen zullen zijn.

En tot slot iets over het document zelf: het is een kwalitatief goed stuk dat beknopt en duidelijk inzicht geeft in de stand van zaken.

Dit soort stukken geeft onze fractie het vertrouwen dat we op de goede weg zijn met het in huis halen en hopelijk ook houden van kennis en expertise die nodig is voor een goede risicobeheersing van het Middengebied.

Wel vonden wij het lastig de cijfers van de nieuw te openen grondexploitaties te doorgronden. Zou dit voortaan inclusief een staatje kunnen, naar het voorbeeld van de lopende grondexploitaties in de bijlage 2?