Bijdrage Najaarsnota

A. Bakker 3 - Nieuwsberichtdonderdag 12 november 2020

Najaarsnota 2020

Bij deze NJN staan we stil bij de voortgang van werkzaamheden in 2020, het eerste regeringsjaar van corona.Wat we de afgelopen periode ervaren hebben is dat er, gezien alle burgerinitiatieven rond corona, veel kracht in onze samenleving zit. Daar moeten we zuinig op zijn. Mensen die echt tijd en aandacht aan een ander willen besteden.

Wij willen vragen aan de wethouder of het mogelijk is dat er voor elk burgerinitiatief een vast contactpersoon op het gemeentehuis kan zijn die vragen kan beantwoorden en ook met regelmaat contact legt om dit omzien naar de ander waar mogelijk te versnellen of te versterken. Kan het college dit toezeggen?

Als we verder kijken naar de voortgang van werkzaamheden in 2020 willen we wat uitgebreider stilstaan bij 2 voor ons belangrijke punten: beheer van de buitenruimte en de sturing op het sociaal domein.

Beheer buitenruimte

Zoals u allen weet een belangrijk speerpunt voor de CUSGP. Ongeveer een jaar geleden werd het onderhoudsplan geactualiseerd en bood mijn collega Johan Snoei de wethouder een schouwrapport aan. Daarin stond een paar voorbeelden van plekken die extra aandacht konden gebruiken, we hebben die plekken samen met inwoners geïnventariseerd. Vandaag willen wij kijken hoe ons beleid er in de praktijk uit ziet. Per dorp laat ik snel enkele plaatjes zien: hoe was het een jaar geleden en hoe ligt het er vandaag de dag bij.

Zoals u ziet is er veel werk verricht, daar zijn we blij mee! Op sommige plekken kan het nog verder verbeterd worden. Voor één plek willen we de vinger erbij leggen: dit kan eigenlijk niet, het is verder verslechterd en levensgevaarlijk. Graag snelle actie en is het mogelijk om bewoners nog eens te attenderen hoe ze meldingen kunnen doen. Onze ervaring is dat die vervolgens snel worden opgevolgd.

Sturing sociaal domein

Grote vraag die nog voor 2020 boven de markt hangt: groeien de kosten van Jeugd en WMO inderdaad weer met 20%, waarmee nu begroot is.

Het college doet er nog geen uitspraak over want de budgetten voor het sociaal domein worden niet bijgesteld. Onze fractie hoopt hier eigenlijk op een meevaller. Gaat het ons lukken hier grip op te krijgen?

• Een doelstelling voor 2020 was dat van het aantal aanmeldingen bij het sociaal team minder dan 10% uitmondt in een - over het algemeen dure - maatwerkbeschikking. We hebben hier nog geen helder beeld van in hoeverre dit is gelukt. Dit kan toch gemeten worden? Geacht college, kunnen we dit soort informatie met de ontwikkeling naar het datagericht werken volgend jaar wel verwachten?
  • Dan de TOZO regeling. Tijdelijke overbrugging zelfstandig ondernemers.

Hoe komen de ondernemers in Zuidplas uit de crisis? Er gaat veel geld om in deze regeling. Zijn deze uitgaven straks wel rechtmatig, ze worden nog niet in de begroting opgenomen, wij begrijpen eigenlijk niet waarom.

Hoeveel risico loopt de gemeente hiermee? Als er sprake is van onterecht verstrekte uitkeringen TOZO, is dat dan risico rijk of gemeente? Graag ontvangen we voor het einde van het jaar een informatienota hierover.

Dan iets over de financiële resultaten 2020

Het kan verkeren voorzitter, ongeveer een jaar geleden stelden we de begroting 2020 vast met een voordelig saldo. Inmiddels kijken we aan tegen een groot tekort. Terecht dat het college hier hard over aan de bel heeft getrokken in DH.

Zoals u allen weet is CUSGP voorstander van een sluitende begroting. Niet alleen voor 2021 maar ook voor 2020.

Alle plussen en minnen van de Najaarsnota overziend resteert in het lopend jaar echter nog een tekort van € 2 miljoen. Het is al november en wij zien niet dat dit nog ingelopen gaat worden. Hoe wordt dit gedekt? Wij zien geen andere optie dan de algemene reserve als sluitpost aan te spreken.

Wij willen dat verliezen ingecalculeerd worden zodra ze zich voordoen en horen graag of het college het CUSGP speerpunt ‘geen rekening naar de toekomst’ kan onderschrijven?

In de begrotingsstukken (bijvoorbeeld het verloop van de algemene reserve op pagina 6 van het raadsvoorstel) rekenen we ons € 2 miljoen rijker dan we in werkelijkheid zijn. Een luxe die we ons niet langer kunnen veroorloven, gezien ook de eerder genoemde oproep richting DH.

Is het dan enkel kommer en kwel? Nee gelukkig is er ook een meevaller in 2020. Het gaat om regionale middelen beschermd wonen van € 780.000. Het college wil dit geld reserveren voor toekomstige tegenvallers in het sociaal domein. Gezien de eerder toegekende grote extra injectie voor sociaal domein in 2020 is er geen ruimte om ten laste van 2020 ook nog geld opzij te zetten voor toekomstige tegenvallers. Eerst moet het nog bestaande tekort worden afgedekt. Zie ons amendement hierover, dat ik bij deze indien. Het ongedekte saldo 2020 verbetert dan € 8 ton en daalt van € 2 miljoen naar € 1,2 miljoen negatief.

Laten we proberen de toekomstige uitgaven sociaal domein van structurele dekking te voorzien. Dat is voor de begrotingsbespreking, voor 2020 laat ik het hierbij.