Bijdrage agendapunt 7: Rv Vaststellen omgevingsvisie Zuidplas 2040

J. Snoei 2 - Nieuwsberichtwoensdag 07 juli 2021

In januari 2020 bespraken we als raad de startnotitie voor de omgevingsvisie en nu 1,5 jaar later ligt de visie bij ons voor. Dank aan iedereen die hier een bijdrage aan heeft geleverd. En complimenten aan de opstellers van de visie voor de leesbaarheid. De fractie van de ChristenUnie/SGP steunt het streven naar een aantrekkelijk, duurzaam, ondernemend en gezond Zuidplas en is ook blij met de gekozen integrale benadering. Mooi dat er ook per dorp een visie in het document is opgenomen. Zoals u weet, staat onze fractie voor onze dorpen en spannen wij ons in om de eigen identiteit en eigen karakters ervan te behouden en waar nodig te versterken. We willen vanavond op vier onderwerpen nader ingaan waarbij we ook twee moties willen indienen.

Als eerste onderwerp: participatie. In onze bijdrage bij de startnotitie hebben wij al het belang benadrukt dat wij hechten aan draagvlak in de samenleving, voor de visie en de verdere uitwerking ervan. Op dat moment waren we nog onwetend van de beperkingen die de coronamaatregelen in de periode daarna zouden gaan geven. En terugkijkend vinden wij dat de participatie – gegeven de bijzondere situatie – redelijk is geslaagd. Tegelijkertijd vinden wij dat we, bij een actualisatie van de visie, niet mogen volstaan met de constatering dat er voor deze visie al voldoende geparticipeerd is. Getuige ook de lange lijst aan partijen die om onbekende redenen niet op de uitnodiging zijn ingegaan, vinden wij het belangrijk dat zij bij een actualisatie – onder hopelijk normale omstandigheden – opnieuw een kans krijgen. En in de zienswijzen zien wij ook een groot aantal indieners die nog in gesprek willen, we nemen aan dat het college dit voortvarend gaat oppakken. Het advies in het raadsvoorstel - om na de verkiezingen de omgevingsvisie te actualiseren – willen wij als fractie graag overnemen. Graag een reactie van de wethouder en de andere fracties op dit onderwerp.

Dan het tweede onderwerp: communicatie. Tijdens de behandeling in de programmacommissie Ruimte bleek het voor ons als raad nog lastig te duiden wat precies de status is van de omgevingsvisie. En in de zienswijzen zien wij dat het ook voor inwoners en ondernemers niet altijd helder is wat nu precies wordt vastgesteld, en wat dit voor hun persoonlijke situatie of bedrijf betekent. In de verdere communicatie moet dus echt duidelijk worden gemaakt wat we met de omgevingsvisie nu precies afspreken. Welke zekerheid biedt deze visie onze inwoners en ondernemers? En ook moet het voor initiatiefnemers helder zijn waar hun voorstel aan moet voldoen. Wij horen graag van de wethouder hoe hier verder invulling aan zal worden gegeven.

Bij ons derde punt willen we wat verder ingaan op de betekenis van ons besluit. We hebben als gemeenteraad bij de implementatie van de Omgevingswet gekozen voor een consoliderende-onderscheidende strategie. Dat wil dus ook zeggen dat we de bestaande afspraken en besluiten overnemen in de omgevingsvisie, en in de hele gemeente de bestaande rechten blijven gelden. Voor het gebied Moerkapelle Zuid maakt onze fractie zich echter wel wat zorgen als we de structuurvisie naast de huidige omgevingsvisie leggen. Het is een complex gebied waar meerdere opgaven spelen. En in de omgevingsvisie wordt het aangeduid als gebied waar vanuit de huidige situatie veranderingen gewenst zijn. Wij willen daarom het college oproepen een integrale visie voor dit gebied op te stellen, waarin de verschillende opgaven worden meegenomen. Wij dienen hier samen met de fracties van PvdA/GL, D66, NEZ en SP een motie voor in.

Dan voorzitter, ons vierde en laatste onderwerp: ruimte en duidelijkheid voor onze ondernemers. Het gaat ons dan om onze agrarische ondernemers en tuinders, maar ook om ondernemers op de bedrijventerreinen. Onder agrariërs en tuinders merken wij een duidelijke behoefte aan verdere gesprekken over waar de gemeente Zuidplas nu precies naartoe wil. Wij nemen aan dat in overleg nog nader bezien zal worden hoe de verschillende ondernemers perspectief kan worden geboden. Daarnaast zien wij in de omgevingsvisie en de zienswijzen verschillende visies voor het Nijverheidscentrum.  In de zienswijzen worden zorgen geuit over het op slot zetten en beperken in de bedrijfsvoering van de gevestigde bedrijven bij transformatie. En er is voor de transformatie die het college voor ogen heeft nog een nadere uitwerking van dit gebied noodzakelijk. Wij roepen daarom – ook samen met PvdA/GL, D66, NEZ en SP - het college op om verschillende toekomstscenario’s van (de bedrijven op) het Nijverheidscentrum nader te onderzoeken. Daarbij willen wij verzoeken om in ieder geval - naast het huidige scenario van transformatie – het scenario van volledige uitplaatsing van het Nijverheidscentrum in het onderzoek te betrekken. Dit biedt dan wellicht ook mogelijkheden om dit gebied deels in te zetten om de bereikbaarheid van Zevenhuizen te verbeteren door aanpassingen in de infrastructuur.

Voor onze beide moties geldt dat we verzoeken om de resultaten in 2022 ter beoordeling en besluitvorming aan de nieuwe gemeenteraad voor te leggen. Waar nodig kunnen aanpassingen  vervolgens worden opgenomen in de geactualiseerde omgevingsvisie.

Dankuwel.