Bijdrage Beleidskader huisvesting arbeidsmigranten

Willem-Jan Verdoesmaandag 03 juli 2023

Arbeidsmigratie is een complex vraagstuk. Enerzijds zien we de economische afhankelijkheid, tegelijkertijd hebben we ook de sociale verantwoordelijkheid. Voor vele banen zien we dat arbeidsmigranten nodig zijn. Dat is niet per definitie problematisch. Wel wil ik aandacht blijven vragen voor het arbeidspotentieel dat we al in eigen land hebben. Maar voorzitter, daar gaat het vanavond niet helemaal over. We spreken vandaag over het beleidskader voor de huisvesting van arbeidsmigranten.

Werkgevers, huisvesters en uitzendbureaus vragen hierom. Begrijpelijk. Aantrekken van personeel is geen gemakkelijke opgave in deze arbeidsmarkt. Het liefste worden werknemers dicht bij het bedrijf gehuisvest. Uiteraard op een sociale manier: de aanbevelingen van Roemer zijn goed en gelukkig wordt er gewerkt volgens deze aanbevelingen. Dit is echter wel landelijk beleid, maar absoluut van belang. Uitbuiting van mensen die wij hier zelf hard nodig hebben is verwerpelijk en daar dient tegen te worden opgetreden!

Voorzitter, de fractie van ChristenUnie/SGP heeft al meermaals de aandacht gevraagd voor dit vraagstuk. Het is dan ook goed dat dit stuk vanavond ook voorligt. Het kan werkgevers helpen, maar juist ook clustering van huisvesting voor arbeidsmigranten kan ervoor zorgen dat er minder druk komt op de woningen in de dorpen. Anders gesteld: ChristenUnie/SGP wil voorkomen dat beleggers woningen opkopen om daar arbeidsmigranten in te huisvesten. We vragen het college dan ook om scherpe eisen neer te leggen voor de vergunningen voor (onder)verhuur. Kan het college dit toezeggen?

Ondernemers wordt met dit beleid meer ruimte geboden. Zij kunnen de broodnodige werknemers huisvesten op een manier die goed, veilig en prettig is. Daar zijn werkgevers zelf bij gebaat, want je personeel is je goud. We hadden ook nog wat vragen gesteld over de mogelijkheden op het perceel bij ondernemers. De antwoorden op de door ons gestelde  vragen is wat de fractie van ChristenUnie/SGP betreft dan ook voldoende.

Andere doelgroepen

Juist door dit beleid, komt er hopelijk ruimte om andere doelgroepen meer de ruimte te geven in de dorpen. We willen immers meer clustering van huisvesting, zodat er enerzijds toezicht is, maar anderzijds dat er ook faciliteiten kunnen worden aangeboden. Concreet denkt de fractie van ChristenUnie/SGP ook aan de transformatie van park de Randstad naar hoogwaardige huisvesting voor arbeidsmigranten. Denkt het college ook aan dergelijke locaties voor hoogwaardige huisvesting voor arbeidsmigranten?

Voor andere doelgroepen worden er ook veel woningen gebouwd in Zuidplas en zetten we in op een vijfde dorp. Kortom, we hebben ook zeer nadrukkelijk oog voor andere doelgroepen zoals starters, gezinnen, senioren en spoedzoekers. Wel nog een vraag aan het college hierover. Is er ook contact met marktpartijen over initiatieven om bijvoorbeeld tiny houses te realiseren voor jongeren? Of een Knarrenhof voor onze senioren?

Uitvoeringsprogramma

Het college geeft aan dat het uitvoeringsprogramma nog niet gereed is en afhangt van de behandeling in de raad aangaande dit raadsvoorstel. De simpele vraag hierbij is dan ook: waarom? Het is wel wat ingewikkeld omdat we nu geen zicht hebben op de consequenties van dit beleid; Wat is de personele inzet en wat kost dit? Kan het college hier meer duidelijkheid over geven?

Dankuwel.