Dreigende sloop Snelle Sluis ontzettend jammer

P. Molenaar 1 - Nieuwsbericht
Door Peter Molenaar op 20 september 2017 om 12:00

Dreigende sloop Snelle Sluis ontzettend jammer

Als de gemeenteraad van Zuidplas echt gewild had, had ze alles op alles gezet om de Snelle Sluis tot monument te benoemen. Maar helaas: de inzet van raadslid Peter Molenaar om dit voor elkaar te krijgen, strandde omdat een meerderheid van de raad tegen was. In deze blog blikt Molenaar terug.

De Snelle Sluis is een begrip in Moordrecht. En belangrijk voor de geschiedenis van Zuidplas. Volgens de Historische Vereniging van Moordrecht is het "een van de weinige nog overgebleven waterwerken uit de periode van de droogmaking van de Zuidplaspolder in de 19e eeuw." Maar helaas. Het monument staat op de lijst om gesloopt te worden. Ondanks de 1000 handtekeningen die werden opgehaald om de Snelle Sluis te behouden.

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 19 september had de gemeenteraad van Zuidplas er alles aan kunnen doen om de Snelle Sluis te behouden. Bij het hoogheemraadschap kregen de aanbieders van de 1000 handtekeningen nul op het rekest. Als de gemeenteraad van Zuidplas besloten had de Snelle Sluis op de monumentenlijst te zetten, had ze een ultieme poging gedaan om de Snelle Sluis te behouden. Dat was geen vreemde beslissing geweest: in 2015 gaf de gemeentelijke monumentencommissie al aan dat de Snelle Sluis een monument is. Door de bureaucratische mallemolen is die status echter nooit definitief geworden.

Mijn inzet met de motie die ik indiende, was: De Snelle Sluis bij Moordrecht aan te wijzen als gemeentelijk monument, dit besluit per omgaande kenbaar te maken aan de eigenaar van de Snelle Sluis, zodat voorafgaand aan de geplande verenigde vergadering van het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard op 27 september a.s. dit besluit bij het bestuur van het Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard kenbaar is gemaakt. Maar helaas, daarvoor was geen meerderheid. VVD, D66, SP en PvdA/GroenLinks stemden tegen. En lijkt het einde van de Snelle Sluis nabij, want het besluit van de gemeenteraad is definitief.

Terwijl er nog zoveel onduidelijkheden zijn. Er is onduidelijkheid over de monumentale status. Er is onduidelijkheid over de hoogte van de sloopkosten en er is onduidelijkheid over de hoogte van de restauratiekosten. Kan je dan als raad op basis van dit alles wel de juiste beslissing nemen? Wij vinden van niet.

Had het anders gekund? Jazeker, waar een wil is, is een weg. Was met aannemen van mijn motie het behoud van de Snelle Sluis gewaarborgd? Dat niet, maar we hadden wel het laatste, ultieme middel ingezet. Zover kwam het niet. Zoals het nu lijkt, zal de Snelle Sluis gesloopt worden. En dat is ontzettend jammer!

Foto afkomstig van website Historische Vereniging Moordrecht.

Labels: