Nieuwjaar 2019

Nieuwjaar 2019

De jaarwisseling in Moerkapelle

Beste mensen,

De jaarwisseling 2018/2019 zullen we in Moerkapelle niet snel vergeten. Het liep anders dan we de afgelopen jaren gewend waren en waarin wij ons prima konden vinden. Bij het vreugdevuur op het kruispunt Akkerweg en Herenweg kwam het dit jaar helaas tot de inzet van brandweer en ME. Je vraagt je af of we na 9 rustige jaren niet weer terug bij af zijn. Hoe kon dit nu gebeuren?

De Mobiele Eenheid werd ingezet omdat hulpverleners belemmerd en bedreigd werden. En dat mag nooit en te nimmer. Zij handelen namens de overheid en hen hebben we (ook in Bijbels perspectief) te gehoorzamen. We hebben heel veel vragen gehad over het optreden van de brandweer en de Mobiele Eenheid.  Vragen als: was er nu wel een noodzaak om in te grijpen? Het was toch best rustig tot de hulpdiensten kwamen? Eerlijke vragen die gesteld mogen en moeten worden. We zijn blij met alle reacties die we van jullie kregen, mondeling, via mail, twitter of hoe dan ook. De gang van zaken in de nacht van 31 december op 1 januari zal geëvalueerd worden en dan is het ook belangrijk om te weten hoe onze inwoners  het gebeuren beleefd hebben. We willen ook graag weten hoe we in de toekomst kunnen voorkomen dat het opnieuw gebeurt. Daar is immers niemand blij mee.

De fractie van de ChristenUnie/SGP wil dat de evaluatie antwoord geeft op een reeks van vragen.  Waarom was het dit jaar niet mogelijk om een vreugdevuur te organiseren zoals afgelopen jaren? Hoe kon het dit jaar zo uit de hand lopen? Wat moeten we doen om goede randvoorwaarden te scheppen voor een vreugdevuur? Inmiddels zijn er door diverse partijen vragen gesteld. We zullen de antwoorden op de vragen kritisch volgen en zullen scherp zijn in het debat dat later in de gemeenteraad nog gevoerd zal worden. Een vreugdevuur bij de jaarwisseling is in Moerkapelle een traditie die ook ChristenUnie/SGP graag in stand wil houden. We hopen dat de gebeurtenissen rond de jaarwisseling 2018/2019 als een eenmalig incident beschouwd moeten worden en we er met z’n allen de schouders onder willen zetten om het in de toekomst anders te gaan doen. Daar willen wij ook graag aan meewerken.

Met vriendelijke groeten,

Fractie ChristenUnie/SGP